• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
1. juni 2011 - Peugeot

Le Mans til Peugeot

Peugeot 908 parat til at vinde Le Mans.

Peugeot 
 
Le Mans har været omdrejningspunktet for Peugeot Sports forberedelser i 2011 og målet er utvetydigt at generobre trofæet, som 908 HDi FAP vandt i 2009.

Alt kan ske på Le Mans
At gennemføre og vinde Le Mans kræver en omhyggelig og minutiøs forberedelse, men det, der gør Le Mans til noget helt særligt er, at uanset hvor meget man har forberedt sig, så kan man aldrig vide sig sikker.
 
”Det er det, der gør nederlaget så grusomt og sejren til den mest fantastiske oplevelse”, fortæller Oliver Quesnel. ”Vi har gjort alt, hvad vi kunne for at tage til Le Mans med den mest konkurrencedygtige bil og et team, der er maksimalt forberedt. Vi ved, at alt kan ske i dette løb og at det vil kræve et helt fejlfrit løb af os, hvis vi skal være de første over målstregen på søndag.”

Udviklingen af Peugeot 908
Peugeot Sports ingeniører påbegyndte allerede arbejdet med den nye 908 efter sejren i 2009. Linjerne til det nye design var på plads den efterfølgende juli og i januar 2010 brølede den nye V8 motor for første gang i Peugeot Sports base i Vélizy.

Seks måneder senere havde 908 sin debut på PSA gruppens testbaner og siden da har 908 gennemført 15 testsessioner, heriblandt flere endurance løb, hvilket til sammen er løbet op i 45.000 km.

Designet til Le Mans
”Vores bil er frem for alt designet til Le Mans”, understreger teknisk direktør Bruno Famin og fortæller:
” Vores topprioritet under udviklingen af 908 har været at optimere pålideligheden og jeg mener, at vi er tæt på at have nået dette mål. Men man kan aldrig være sikker i et race som Le Mans.

Hver ny model bringer nogle overraskelser med sig, men vores håb er, at der vil være færre overraskelser med den nye 908 end der har været de seneste år.”
 
Første stint er sigende
Konkurrencen er ekstremt tæt og ifølge Bruno Famin vil det første stint lørdag eftermiddag give en indikation om, hvilken bil, der er den hurtigste.
 
”Vi vil holde os til vores plan og rette fokus på vores forberedelser og mål”, understreger Oliver Quesnel. ”Det gjorde vi den 24. april til pre-Le Mans testdagen og det vil vi gøre i dagene op til løbet. Vi ved, at den mindste fejl kan koste dyrt, uanset om det er kørerne, bilen eller i pit-stop arbejdet. Vi skal performe 100% på alle områder – det er målet, som vi har arbejdet efter.”

Peugeot 908 i detaljer
Peugeot har endnu en gang valgt et lukket cockpit, idet det giver større sikkerhed for kørerne og bidrager til optimal aerodynamik.

Motoren er en 3,7 liter V8 HDi FAP dieselmotor, der har egenskaber meget lig V12´eren. Den har en vinkel på 90 grader mod tidligere 100 grader for at optimere balancen og den yder 550 hk. På grund af den markante reduktion af hestekræfter, som følge af reglementet for 2011 (et fald på næste 150 hk), har ingeniørerne været nødsaget til at gentænke samspillet mellem aerodynamik, træk og downforce. Og netop for at bevare en høj topfart, er 908´erens downforce reduceret.

Peugeot Sport har desuden arbejdet tæt sammen med Michelin for at udvikle særlige dæk, så kontaktfladen mellem dæk og vejbanen øges.

Holdene bag 908 
De tre teams, der bag rattet af 908 skal gøre Peugeot Sports mål til virkelighed:
Team 1 i 908 no. 7
 
Alexander Würtz, Østrig
Marc Gene, Spanien
Anthony Davidson, Storbritannien

Team 2 i 908 no. 8

Stéphane Sarrazin, Frankrig
Franck Montagny, Frankrig/Schweiz
Nicolas Minassian, Frankrig/Storbritannien

Team 3 i 908 no. 9
Sébastian Bourdais, Frankrig
Simon Pagenaud, Frankrig/USA
Pedro Lamy, Portugal

 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.