• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
3. februar 2012 - fpn

Opel prøver igen

Opel lancerer igen Antara i Danmark.

Interiøret er nyt, og der er mulighed for automatgear, som dog betyder at bilen kun må trække 1700 kg. Interiøret er nyt, og der er mulighed for automatgear, som dog betyder at bilen kun må trække 1700 kg.

Opel

Opel prøver igen med en SUV
I 2007 blev Opel Antara lanceret i Danmark, men dagen efter introduktionen blev afgiftsreglerne ændret, og pludselig var bilen stort set usælgelig. Efter en periode, hvor SUV’ere var helt politisk ukorrekte har en generation af mindre SUV’ere nemlig fået pænt fat i det europæiske marked, og det smitter også af på Danmark, hvor salget er stigende, om end det er et lille marked.

Opel Antara er i Danmark med en række opdateringer, og en kort tur i bilen afslører en markant bedre støjdæmpning. De udvendige ændringer er stort set ikke til at se, men i det indvendige er fornemmelsen løftet.

Søg brugt Opel på Bilpriser.dk

To motorvalg
Antara kan leveres med to dieselmotorer på det danske marked. Den ene med en ydelse på 163 hk og den anden med 184 hk. En benzinmotor på 2,4 liter hjemtages ikke til Danmark. Begge dieselmotorer har seks-trins manuel gearkasse som standardudstyr og en seks-trins automatgearkasse er muligt ekstraudstyr til den kraftige motorversion. Også gearkasserne er gennemgribende fornyet.

Antara med 2,2 CDTI dieselmotoren og en ydelse på 163 hk har et drejningsmoment på 350 Nm og kommer på det danske marked med forhjulstræk og manuel gearkasse. Brændstofforbruget efter EU-normen er 15,7 km/l svarende til 167 gram CO2 pr. km. Accelerationen fra 0 – 100 km/t kan klares på 9,9 sekunder, og topfarten er 189 km/t.

Topversionen med 135 kW/184 hk har et moment på 400 Nm og kommer med firehjulstræk som standardudstyr. På trods af den højere ydelse er forbruget næsten på niveau med 163 hk versionen nemlig 15,2 km/l svarende til et CO2 udslip pr. km på 175 gram.

Forbedret teknik
Der er tale om elektronisk firehjulstræk, hvor man det meste af tiden kører med forhjulstræk. Når behovet opstår, sker overgange fra forhjulstræk til firehjulstræk helt automatisk og umærkeligt for føreren. Afhængig af kørselsforholdene kan fordelingen af kræfterne variere fra 100 pct. forhjulstræk til 50 pct. træk på begge hjulaksler – og alle varianter derimellem.

For at leve op til de nye motorer er undervognen også forbedret af hensyn til køreegenskaber og komfort. En ny servostyring sikrer en bedre fornemmelse med vejbanen, og Antara har nu Hill Start Assist (HSA) som standardudstyr, så føreren får hjælp til igangsætning på stejle bakker. Priserne virker umiddelbart konkurrencedygtige med en startpris på 399.000 kr. for 2,2 CDTI med 163 hk eller 217.500 kr. uden moms for billigste version på gule plader.

Sælg din bil på Bilpriser.dk - Det er gratis

 
 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.