• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
3. oktober 2016 - Michelin

Hvornår skifter jeg til vinterdæk?

Mange er i tvivl om, hvornår det er tid til vinterdæk.

Skeler man til de metrologiske fakta, betyder det, at bilister er bedst stillet med vinterdæk i perioden start-november til midt-april. Skeler man til de metrologiske fakta, betyder det, at bilister er bedst stillet med vinterdæk i perioden start-november til midt-april.

Michelin

Hovedparten af bilejerne i Danmark følger anbefalingerne og skifter mellem sommer- og vinterdæk, når sæsonen byder det. Men mange er i tvivl om, hvornår det er tid til at skifte til vinterdæk - særligt de yngre bilister.

Efterårets er officielt indtrådt og snart vil hundredtusinder af bilister igen gennemføre det rituelle, dækskifte mellem sommer- og vinterdæk. Og selv om det fortsat er over 80 procent af bilejerne, som skifter dæk afhængigt af sæsonen, er mange i tvivl om timingen. For hvornår er det lige præcis tid til at skifte til vinterdæk anno 2016?

I en rundspørge, som Michelin lavede tidligere på året[1], svarede hver fjerde bilejer, at det er svært at vide, hvornår man bør skifte til vinterdæk. Blandt de yngste bilister var over halvdelen i tvivl, mens hver tredje blandt de 30-49 årige fandt det svært at vurdere, hvornår sommerdækkene skal i hi.

- Den gode vane med at skifte mellem sommer- og vinterdæk har fortsat stor opbakning blandt bilisterne. Det er godt både for den enkelte og for trafiksikkerheden generelt. Men samtidig kan vi se, at mange på, grund af uforudsigeligt vejr, er usikre på, hvornår det er bedste at skifte dæktype, siger Claus Chouhan, salgschef for Michelin i Danmark.

- Sagen er, at det danske vejr og temperaturen kan svinge meget efterår og vinter. Det gør det svært at give en præcis dato for, hvornår det er bedst at skifte til f.eks. vinterdæk. En god tommelfingerregel er dog, at er det oftest vådt på vejene, så er vinterdæk klart bedst, når temperaturen kommer under fem grader, forklarer han.

Skeler man til de metrologiske fakta, betyder det, at bilister er bedst stillet med vinterdæk i perioden start-november til midt-april. Her er middeltemperaturen typisk nede på fem grader, og vejene er statistisk set oftere våde, frostplagede eller ligefrem snedækkede.

I 2014 udførte FDM en test af forskellen på vinter- og sommerdæk under almindelige danske vejr- og vejforhold om vinteren[2]. Testen viste bl.a., at vinterdæk har op til 30 procent kortere bremselængde på våd vej, og at vinterdæk bremser op til 44 procent kortere end sommerdæk, hvis der er sne på vejene.

Derfor anbefaler FDM på linje med Michelin, at bilejerne altid skifter til vinterdæk om vinteren, men også, at man aldrig kører på vinterdæk om sommeren. En anbefaling, som i dag følges af et stort flertal af bilejerne.

143.000 er ikke i tvivl
Dog viser Michelins rundspørge fra i år, at seks procent af bilejerne ikke kan være i tvivl om, hvornår det er tid til at skifte til vinterdæk. Så stor en andel kører nemlig, trods alle anbefalinger, rundt på vinterdæk hele året – til fare for egen og andres sikkerhed. Det svarer til ca. 143.000 personbiler ude på vejene.

Problemet er, at allerede ved 10 plusgrader er der mærkbar forringelse af bremselængde og nedsat vejgreb med vinterdæk. Og kommer temperaturen over 20 grader kan vinterdæk være deciderede farlige, hvis man skal undvige eller bremse hårdt op.

- Det kan godt bekymre mig, at der er så mange, som kører på deres vinterdæk hele året. Det er sikkert ubevidst for nogles vedkommende, men også et bevidst valg for andre. Faktum er dog, at ligesom sommerdæk ikke hører til om vinteren, så har vinterdæk ingen berettigelse om sommeren, siger Claus Chouhan.

Hvad er et vinterdæk?

Om vinteren falder temperaturen, og vejene bliver våde og måske også isede og snedækkede. Det stiller særlige krav til et dæks egenskaber. Vinterdækkets udformning og dækmønster er udviklet til at give godt vejgreb, når det er koldt.

Modsat sommerdækkets gummi, som bliver hårdt med dårligere vejgreb til følge, når det bliver koldt, så bevarer vinterdækket sin elasticitet og blødhed i kulden. Det er en forklaring på, at vinterdæk klarer sig markant bedre på våde, kolde veje og snedækkede veje.
De særlige egenskaber under kolde forhold, som et vinterdæk har, kan aflæses på dækkets side, hvor angivelserne M+S, M&S, M-S, MS eller Mud and Snow fortæller, at det er et vinterdæk, man har fat i.

Vinterdæk er desuden mærket 3PMSF en forkortelse af “3 Peak Mountain Snowflake”. Symbolet dokumenterer, at dækket er udviklet til vinterkørsel, og at dets præstationer opfylder de fastsatte krav til fremkommelighed (trækevne) på vinterunderlag.

[1] Undersøgelsen er udført online af TNS SIFO i begyndelsen af juni 2016. I alt deltager 1.004 danske bilister.

[2] FDM, ”Vinterdæk på personbiler i Danmark – test af forskelle mellem sommer- og vinterdæk på danske veje i typisk dansk vinterklima”, (2014)

 
 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.