• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
6. oktober 2016 - FDM

Nu dur de bedste helårsdæk

Helårsdæk overrasker positivt i FDMs vinterdæktest.

Efter års tilløb synes nogle dækproducenter at have fundet frem til et helårsdæk, der kan bruges hele året, uden at det går ud over sikkerheden. Efter års tilløb synes nogle dækproducenter at have fundet frem til et helårsdæk, der kan bruges hele året, uden at det går ud over sikkerheden.

FDM

Helårsdæk overrasker positivt i FDMs nyeste vinterdæktest. Det er godt nyt for de mange, der ikke ønsker at skifte mellem sommer- og vinterdæk, mener FDM, der dog påpeger, at man stadig bør anvende rigtige vinterdæk, hvis man vil kunne køre i krævende vinterføre.

De tidligere så udskældte helårsdæk er på vej til at blive taget til nåde - vel og mærke de bedste af slagsen. Det viser årets store vinterdæktest, hvor FDM og de europæiske bilklubber også har testet et udvalg af de nyeste helårsdæk.

Efter års tilløb synes nogle dækproducenter nemlig at have fundet frem til opskriften på helårsdæk, der faktisk kan bruges hele året, uden at det går ud over sikkerheden. Men det gælder desværre ikke for alle dækmærkerne. Af syv testede helårsdæk klarer de tre sig enten gennemsnitligt eller bedre i de forskellige discipliner. De fire øvrige falder helt eller delvist igennem og er derfor fortsat ikke noget brugbart alternativ.

Bedste helårsdæk i testen er Michelin CrossClimate, der også var med i FDMs sommerdæktest tidligere i år. Dengang klarede dækket sig hæderligt, men ikke så godt som de bedste sommerdæk. Samme forhold gælder, når det denne gang testes op mod de rigtige vinterdæk. Men i den særlige helårstest klarer CrossClimate sig derimod bedst – lidt bedre end de tilsvarende dæk fra Vredestein og Nokian. Alle tre helårsdæk viser gode egenskaber på både tør og våd vej samt på sne og is, mens fire andre dækmærker dumper.  

”Det er en glædelig udvikling. Vi ved, at en stor andel af bilejerne kører hele året på samme sæt sommerdæk, selvom de ikke er beregnet til det, og dermed udsætter de sig selv og andre for en risiko. Men som testen viser, kan man med de bedste helårsdæk øge sikkerheden markant og stadig slippe for at skulle skifte mellem sommer- og vinterdæk,” siger bilteknisk redaktør, i FDM Søren W. Rasmussen.

At de bedste helårsdæk er en langt bedre løsning end at køre hele året på sommerdæk, fremgår også af testen. Her har man holdt helårsdækkene op mod henholdsvis et godt sommerdæks egenskaber i vinterføre og et godt vinterdæk i sommerføre. Særligt sommerdækket falder igennem, når vejene bliver sneglatte og understreger, hvorfor man ikke bør køre på det i vintermånederne.

”FDM har tidligere været skeptiske over for helårsdæk, men testen her giver os anledning til at justere vores anbefaling, hvad angår de bedste helårsdæk. Men selvom nogle er blevet bedre, kan de bedste helårsdæk fortsat ikke måle sig med de bedste vinterdæk, når der skal køres i rigtig meget sne. Derfor er helårsdæk alene et alternativ til de mange, der ikke skal køre i krævende vinterføre, og som kan lade bilen stå de dage, hvor det sner meget,” siger Søren W. Rasmussen.

Ud over de syv helårsdæk har FDM også testet 13 rigtige vinterdæk i 17-tommer og 15 vinterdæk i 15-tommer. I lighed med tidligere test er der stadig stor forskel på de bedste og dårligste vinterdæk. Det ses særligt i gruppen med 17-tommer dæk, hvor kun et enkelt dæk virkelig imponerer. I alt fire dæk, to i hver størrelse, dumper.

Efter års tilløb synes nogle dækproducenter at have fundet frem til opskriften på helårsdæk, der kan bruges hele året, uden at det går ud over sikkerheden. I krævende vinterføre er der dog ingen vej udenom rigtige vinterdæk. (Foto: FDM/ ADAC)

 
 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.