• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
15. november 2016 - Toyota

Tillykke med de 50 år

Verdens bedst sælgende bil fylder 50 år.

Den første generation af Toyota Corolla fra 1966. Den første generation af Toyota Corolla fra 1966.

Toyota

Toyota Corolla er en eftertragtet bil verden over og har været det, siden den første gang så dagens lys i 1966. I disse dage fejrer Corolla 50 års jubilæum med et imponerende samlet salg på over 44 millioner biler på verdensplan. I Danmark er der solgt omkring 200.000 Corollaer.

Den er verdens mest populære personbil. Toyota Corolla fylder gadebilledet de fleste steder i verden – og selv om modellen i Danmark skiftede navn til Auris for omkring ti år siden, kører der i dag fortsat op imod 40.000 Corollaer rundt på de danske veje. I disse dage fylder Corolla 50 år og storsælger fortsat i mange lande rundt omkring i verden.

Det var nok de færreste, der kunne forudse den udvikling, da Toyota i 1966 præsenterede den første generation af Toyota Corolla. I dag producerer over 13 lande den populære model, og årligt sælges 1.3 millioner biler i flere end 150 lande.

Toyota Motor Corporation blev grundlagt i 1937 med det formål at bidrage til udviklingen af den japanske bilindustri. Tre årtier senere -  i en tid hvor interessen for biler i Japan var stærkt stigende - kom Corolla til verden. I dag er i alt 44 millioner Corollaer solgt på verdensplan, og bilmodellen er dermed den ubestridt bedst sælgende.

Overgår kundernes forventninger

Det har i særdeleshed været Toyotas designkoncept, der har været med til at bane vejen for den succesfulde bilmodel; en tankegang, der den dag i dag stadig ligger bag udviklingen af Corolla.

Designkonceptet består i, at bilen – på en pointskala op til 100 – som minimum skal opnå gennemsnitligt 80 point, og helst mere, på forskellige parametre. Toyota tænker derfor konstant på at udvikle noget ekstra for at gøre bilen endnu mere tiltalende. Målet er nemlig altid, at bilen skal overstige kundernes forventning. Gennem de seneste fem årtier har Toyota fortsat den tankegang i udviklingen af alle bilgigantens modeller.

I Danmark er Corolla ikke blevet markedsført siden 2009, hvor nogle af de sidste fabriksnye sedan-udgaver kørte ud over kantstenen hos Toyota-forhandlerne. Den populære model er i dag afløst af modellen Auris, der både kan fås som kompakt hatchback og rummelig stationcar, og som var den første Toyota-model i Europa ud over Prius, der fik hybridteknologi.

Auris har altså overtaget stafetten fra Corolla – og med stor succes. En helt ny og anden generation så lyset for fire år siden, og i fjor fik Auris et større facelift, så den i dag fremstår både moderne og udmærker sig som en af de mest økonomiske i sin klasse. Successen kan ses i salgstallene, hvor Auris i år sælger som aldrig nogensinde før.

En af forklaringerne er hybridteknologien. Fire ud af fem solgte Auris’er i år er således hybridbiler, hvilket er et signal om, at danskerne for alvor har fået øje på hybridbilens mange fordele. Kunderne beskriver Auris Hybrid som særdeles letkørt med automatgear som standard. Samtidig vægter det også meget, at hybridudgaven holder driftsudgifterne på et særdeles lavt niveau med et gennemsnitligt brændstofforbrug på op til 28,6 km/l ved blandet kørsel og en halvårlig grøn ejerafgift på kun 310 kr.

 
 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.