• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
6. september 2018 - Dækbranchen Danmark

Højere bødestraffe er i orden

Rådet for Større Dæksikkerhed støtter højere bøder.

Rådet for Større Dæksikkerhed har i en årrække arrangeret Dækrazzia aktioner i samarbejde med Færdselspolitiet. Rådet for Større Dæksikkerhed har i en årrække arrangeret Dækrazzia aktioner i samarbejde med Færdselspolitiet.

Dækbranchen Danmark

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen og transportordførerne for regeringspartierne og Dansk Folkeparti vil hæve bødeniveauet for busser, lastbiler og påhængskøretøjer med defekte bremser og andre sikkerhedskritiske fejl på eksempelvis hjulophæng og styretøj.

Rådet for Større Dæksikkerhed støtter forslaget
"Dækkene er køretøjernes vigtigste sikkerhedsudstyr, og er de ikke i orden, så køretøjets vejgreb er sikret, nedsætter det samtidigt effekten af de andre sikkerhedskomponenter. Så kan eksempelvis bremser være nok så gode, men det hjælper ikke meget, hvis bussen skrider hen over asfalten ved en opbremsning på grund af nedslidte dæk,” siger Volker Nitz fra Rådet for Større Dæksikkerhed. ”Vi støtter absolut forslaget, men vil også opfordre til, at politikerne og Færdselsstyrelsen har dækkene med i deres overvejelser, når der skal ses på nye regler i færdselsloven.”

Dækrazzia aktioner i samarbejde med politiet

Rådet for Større Dæksikkerhed har i en årrække arrangeret Dækrazzia aktioner i samarbejde med Færdselspolitiet, hvor bilisternes dæk fik et nærmere eftersyn ved politiets vejsidekontroller. Her fik man et godt indtryk af tingenes tilstand. ”Vores Dækrazzia aktioner i 2012, 2013 og 2014 viste klart, at køretøjernes generelle dækmønster overvejende var i overensstemmelse med lovgivningen, også på de tunge køretøjer. Kører man med ulovlige dæk på de tunge køretøjer, er det noget sjusk og ikke i orden – det er ret let at se, når de er slidt ned,” siger Volker Nitz.

Kun 1,0 mm dækmønster på de tunge køretøjer
Faktisk skal man kun præstere en mønsterdybde på 1,0 mm på køretøjer over 3.500 kg, hvilket ministeren, politikerne og Færdselsstyrelsen burde se på ved samme lejlighed. ”Vi er faktisk det eneste land tilbage i Europa, hvor mindstekravet til dæk ikke er 1,6 mm. Dette, og et krav om vinterdæk om vinteren, som det er tilfældet i landene omkring os, burde man se på ved samme lejlighed, så vi opnår en harmonisering på området,” slutter Volker Nitz.

 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.