• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
25. marts 2003 - Bilpriser.dk

Få penge af Told og Skat

Sådan får du refunderet registreringsafgiften i din bil

Michael Beck fra Autorola.de forklarer her, hvordan du kan sælge din bil i udlandet og få den resterende registreringsafgift refunderet. Michael Beck fra Autorola.de forklarer her, hvordan du kan sælge din bil i udlandet og få den resterende registreringsafgift refunderet.

Af Michael Beck - Autorola.de
Siden sommeren 2002 har det været muligt at få den resterende registreringsafgift udbetalt, når en dansk bil sælges ud af landet.

Dette har åbnet en helt ny lukrativ salgskanal for danske bilejere.

Høje vurderinger
Told og Skat har i årevis været mistænkt for at vurdere bilerne for højt ved import, men bilerne vurderes på samme måde af de samme mennesker, når bilerne i stedet skal eksporteres.

Du kan altså nu få udbetalt den resterende registreringsafgift - som ofte er for højt sat - og sælge bilen uden afgift i udlandet.

Renset for registreringsafgiften er danske biler relativt billige i forhold til vores nabolande og vil derfor kunne opnå en god pris i eksempelvis Tyskland.

SKAT's del af kagen
Told og skat refunderer i princippet ikke afgift af forhandleravancen, hvilket gør, at der udbetales 15 procent mindre i forhold til den registreringsafgift, du skal betale ved import af en tilsvarende bil. De 15 procent eller minimum 7.500 kr. er en generel fastsat sats, der sjældent vil stemme helt overens med den faktiske forhandleravance på en konkret bil. Det vender vi tilbage til længere nede i teksten.

15 procentreglen arbejdes der i EU-regi på at få ændret, så afgiften ved import og eksport bliver den samme, men foreløbigt tager Told og Skat altid 15 procent eller minimum 7.500 kr. af registreringsafgiften ved eksport.

Gevinst til både Lada og Porsche-ejeren
Biler, hvor bilforhandleren byder væsentligt (mere end 15 procent) under, hvad en tilsvarende bil annonceres til, vil det stort set altid være en god forretning at sælge i udlandet, men salg i udlandet kan være en god ide ved flere biltyper.

Told og Skat ofte overvurderer som regel brugte luksusbiler, så refusion af registreringsafgiften er meget attraktiv ved eksempelvis en brugt Jaguar, Lexus eller Mercedes.

Ved relativt billige biler, der som regel vurderes mere realistisk, er de 15 procents forhandler-avance sat for lavt, hvilket gør, at de også kan eksporteres med gevinst. Ved de relativt billige biler, tvinger 15 procentreglen faktisk Told og Skat til at overvurdere den pris, du vil kunne få for din bil, hvis du skulle sælge den til en forhandler.

Biler i begge ender af skalaen kan altså være velegnede til eksport. Ved billige personbiler skal dog bemærkes, at beløb under 7.500 kroner ikke udbetales. Salgsprisen hos en dansk forhandler skal derfor mindst ligge i 15.000-20.000 kronerslejet.

Få refunderet registreringsafgiften fra SKAT:
1. Ansøgningsblanketten og en kopi af bilens registreringsattest faxes til den lokale Told og Skatte-region.

2. SKAT returnerer blanketten med en foreløbig vurdering. SKAT's interne retningslinjer siger, at der skal svares inden for en uge.

3. Hvis du finder den foreløbige vurdering tilfredsstillende og ønsker at fortsætte, skal du fremvise bilen for SKAT, hvilket koster et gebyr på 150 kroner og kræver tidsbestilling.

4. Få dage efter fremstillingen sender SKAT en beregning af den endelige afgift. Oftest en bekræftelse af den foreløbige vurdering.

5. Hvis du også er tilfreds med SKAT's endelige vurdering af afgiften, har du nu tre måneders frist til at sælge bilen i udlandet. Hvis ikke du har solgt bilen i udlandet inden tre måneder, skal du have en ny vurdering af afgiften.

6. Når SKAT har modtaget din dokumentation for eksporten, udbetales afgiftsrefusionen inden tre uger. Dokumentation kan eksempelvis være en slutseddel fra en køber i udlandet.

7. Forsøg eventuelt at sælge via den tyske bilauktion Autorola.de, der er et søstersite til den danske bilauktion Autocom.dk. Denne danske Guide og tjekliste fra Autocom.dk kan være en hjælp gennem den tyske beskrivelse.

Regneeksempel på eksport og salg i Tyskland
Forhandlers salgspris i Danmark: 100.000 kroner
Forhandlers købspris (din salgspris): 80.000 kroner
Afgift ved import: cirka 60 procent af 100.000 = 60.000 kroner
Refusion ved eksport: 60.000 - 15 procent/minimum 7.500 kr.  = 51.000 kroner
Forhandlers indkøbspris i Tyskland: gennemsnitlig 40 procent af 80.000 = cirka 32.000 kroner

Din værdi af bilen i Danmark: 80.000 kroner
Udbetalt ved eksport og salg 51.000 + 32.000 = 83.000 kroner
Salær til Autorola.de: 1.804 kroner (257 Euro)

Gevinst til ved eksport: 1.196 kroner.

Eksemplet forudsætter, at SKAT og det frie bilmarked fastsætter prisen ens. Dette er ikke altid tilfældet, hvilket gør, at der kan være væsentlig større beløb at hente. Du kan få en vurdering af din salgspris til en tysk autoforhandler på Autobudget.de.

Denne artikels forfatter:
Når du har en foreløbig vurdering fra SKAT, anbefaler Michael Beck, at du finder en køber til din bil på Autocom.dk's internationale søsterauktion Autorola.de .

Hvis bilen tilmeldes Autorola.de, inden der foreligger endelig vurdering fra SKAT, skal følgende forbehold skrives i bemærkninger: "Zuschlag ist von Bestätigung der Danische Steueramt vorbehalten".


Bilauktionerne Autorola.de, Autocom.dk samt nærværende site, Bilpriser.dk er alle ejet af moderselskabet bag Autocom A/S, hvilket er PMG Holding Europe A/S.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag

Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.