27. juni 2007 - Peugeot

Løven i front
Peugeot dominerer salgslisten for maj måned

Peugeots 107'er kan bruges til meget - her daser nogle glade bilejer.

Peugeot
Et kig på salgstallene for maj viser, at Peugeot mærker den positive effekt af at lade afgiftsændringerne komme kunderne til gode. Peugeot topper salgslisten over antal solgte personbiler i maj måned med en markedsandel på hele 15,70 %, hvilket er næsten dobbelt så meget som listens nummer 2.

Hele 2.113 danskere valgte i maj måned en bil med en løve på fronten, hvilket svarer til en samlet markedsandel på 15,70 %. 

Regeringens afgiftsændringer er især kommet de mindre biler til gode og det afspejler sig tydeligt i salget i B-segmentet, der i maj udgør ikke mindre end cirka 37 % af det samlede personbilssalg.

Peugeot har med 107, 207 og 206 tre stærke kort på hånden og har sat sig tungt på klassen af mindre biler.  Peugeot tegner sig for mere end 26 % af salget i denne klasse, hvilket svarer til 1332 solgte biler.

Den store højdespringer er Peugeot 107, der med 530 solgte eksemplarer har mere end fordoblet sit salg. Den topper listen med en andel på næsten 11 % i sin klasse, hvilket sikrer den titlen som Danmarks mest solgte model i maj. Men også Peugeot 207 markerer sig som nummer tre på B-segmentets salgsliste med 466 solgte eksemplarer, mens Peugeot 206 kommer ind på en imponerende femteplads med 325 solgte eksemplarer.

Peugeot står også stærkt i de større klasser, hvor Peugeot 307 cementerer sin status som en af Danmarks mest populære modeller gennem tiderne. Den placerer sig som den anden mest købte model i klassen af familiebiler, mens Peugeot 407 kommer ind på flot tredjeplads i sit segment.

På den samlede top 20 liste over solgte personbiler i maj er Peugeot repræsenteret med ikke mindre end fem modeller, hvoraf de fire befinder sig øverst i top 10.

Peugeots effektive HDi-turbodieselmotorer udleder hele 20-30 % mindre CO2 pr. kilometer end en tilsvarende benzinmotor og har et væsentligt lavere brændstofforbrug. Dette bliver belønnet med de nye afgiftsændringer, og Peugeots HDi dieselmodeller er nu blevet endnu mere økonomisk interessante. I perioden fra 1. januar til 31. april lå andelen af solgte Peugeot'er med en HDi dieselmotor under motorhjelmen på 39 %. Dette tal steg efter regeringens afgiftsændringer til næsten 48 % og understreger således, at danskerne i høj grad har taget Peugeots miljøvenlige HDi dieselmodeller til sig.