21. februar 2008 - Audi

Ny Audi A4 Avant i maj
Opstrammet design giver Audi A4 et skarpere udtryk

Den ny Audi A4 Avant
Audi
Audi A4 i stationcarudgaven Avant kommer til landet i maj, oplyser importøren. Den er i en nyt, opstrammet design, der giver den et skarpere udtryk. Dynamisk, elegant og emotionel vil Audi selv gerne betegne den.

Med udgangspunkt i det samme teknik-layout som i limousinen er en nyudviklet femleddet foraksel flyttet langt fremad. Det sørger for en ideel fordeling af akseltrykket og dermed for den allerstørste præcision og livlige køreegenskaber.

Audi sender i første omgang A4 Avant på banen med fem motorer: To benzinmotorer og tre dieselmotorer. Deres forbrug i forhold til forgængermodellens er faldet med mere end 14 procent uden at tabe pusten. Godt gået.

Også i det brede udvalg af gearkasser og i de talrige sports- og komfortteknologier – mange af dem stammer direkte fra luksusklassen – ser man den tekniske kompetence fra mærket med de fire ringe.

Designet af den nye Audi A4 Avant er spændingsfyldt og dynamisk, som man er vant til det fra det designorienterede mærke Audi. Forlygterne er sat i scene som tekniske kunstværker. På biler med xenon plus-forlygter udgøres kørelyset af 14 hvide lysdioder.

I forhold til forgængermodellen er proportionerne i ny og endnu mere sportslig balance. Det forreste overhæng er forkortet, mens motorhjelmen og akselafstanden er blevet meget længere. De skrå D-stolper giver Audi A4 Avant en dynamisk, coupéagtig silhuet, bagendens design understreger bredden med kraftfulde horisontale linjer. Den nye A4 Avant måler 4,70 m, hvilket er næsten 12 cm mere end dens forgænger. Dens karrosseri er betydeligt mere stift og sikkert end forgængermodellens, men samtidig har det tabt sig ca. 10 procent i vægt.

Med en volumen på op til 1.430 l har det nyeste medlem af Audi familien det største bagagerum blandt konkurrenterne, uden udvidelse rummer det 490 l.
Bagsæderyglænet er delt i forholdet 1/3 til 2/3, som ekstraudstyr fås en skiklap med separat ski- og snowboardtaske. Den bageste del af A4 Avant er beklædt med lækker bundbeklædning og rummer intelligente detaljer som fx en vendbar bagagerumsbund og en bagagerumsafdækning, som kører ind ved et kort tryk. Som ekstraudstyr fås luksusfunktioner som en elektromekanisk motor til bagklappen eller et fastgørelsessæt til bagagen.

Lys og generøs kabine
Interiøret i den nye A4 Avant virker lyst og rummeligt. Interiøret genspejler styrkerne hos Audi – højeste kvalitet i forarbejdning, førsteklasses optik og logisk-intuitiv betjening. Cockpittet er orienteret mod føreren, det har lånt mange detaljer fra den store A8. Takket være den nye elektromekaniske parkeringsbremse kunne håndbremsearmen undværes.

Også klimaanlægget, der er standard, er nyudviklet helt fra bunden. Det giver 10 procent mere køleydelse og arbejder mere effektivt end det tidligere aggregat – således sparer det ca. 0,2 l brændstof pr. 100 km.

Med hensyn til sikkerhed sætter mærket ligeledes nye standarder, eksempelvis med kombinationen af adaptive airbags, selestrammere med selekraftbegrænsere og sædepositionsregistrering foran. Med dette system styres airbagudløsningens kraft og selekraftniveauet selektivt afhængigt af sædeposition og ulykkens karakter. Ved en påkørsel bagfra støtter forsædernes ryglæn og hovedstøtterne overkroppen. Dette system, som hedder Audi backguard, får særlig ros i uafhængige tests.

Stærkere og mere økonomiske motorer
Den nye Audi A4 Avant går til start med to stærke benzinmotorer og to dieselmotorer og spænder dermed fra 143 hk til 265 hk. Programmet bliver senere suppleret med 2.0 TDI med 170 hk. Alle motorer har direkte indsprøjtning efter FSI- og TDI-princippet, og med turbolader opnår de tre firecylindrede motorer et stort drejningsmoment. I gennemsnit er motorernes ydelse i modelrækken steget med næsten otte procent. Samtidig er benzinmotorernes forbrug faldet med næsten 12 procent, og TDI-motorernes med knap ni procent.

Den nye 3.2 FSI er den stærkeste motor i den nye A4 Avant. Den yder 265 hk og stiller 330 Nm til rådighed mellem 3.000 og 5.000 omdr./min. Fornyelserne i V6-motoren er en tydeligt reduceret indre friktion og ventilstyringen Audi valvelift system. 3.2 FSI leverer sportslig kraft i enhver situation: Den bringer A4 Avant op på 100 km/h i løbet af 6,4 sek. og videre til tophastigheden på 250 km/h. Til gengæld er brændstofforbruget faldet markant i forhold til forgængerens. Også 1.8 TFSI er en ekstremt effektiv motor. Den kompakte og lette 4-cyl. motor yder 160 hk og 250 Nm mellem 1.500 og 4.500 omdr./min. Den direkte benzinindsprøjtning og turboladeren udgør en helt ideel kombination. 1,8-liters-motoren reagerer spontant og har en yderst kultiveret motorgang. Spurten op til 100 km/h er klaret på 8,9 sek., og tophastigheden er nået ved 218 km/h.


3.0 TDI-motoren i Audi A4 Avant er frem for alt på området indsprøjtningssystem og turbolader i stort omfang en helt ny motor. 3,0-liters dieselmotoren, der kun fås sammen med det manuelle gearskifte, yder 240 hk, dens drejningsmoment udgør 500 Nm mellem 1.500 og 3.000 omdr./min.
Præstationerne – fra 0 til 100 km/h på 6,3 sek., tophastighed 250 km/h – demonstrerer den dynamiske karakter.

2.0 TDI-motoren har et nyt common rail-indsprøjtningssystem, som sørger for en kultiveret motorgang; yderligere innovationer vedrører turboladeren og stemplernes geometri. Audi tilbyder 2,0-liters dieselmotoren i 2 versioner med 143 hk og 320 Nm samt med 170 hk og 350 Nm. Begge sørger for kraftfuld fremdrift – TDI-basismotoren accelerer A4 Avant til 100 km/h på 9,7 sek. og giver mulighed for en tophastighed på 208 km/h. Med den stærkere dieselmotor er det 8,6 sek. og 222 km/h.

Med hensyn til kraftoverføringen kan kunderne vælge mellem en række hightech-komponenter. 6-trins manuelle gearkasser og tiptronic-gearkasser (ekstraudstyr til 3.2 FSI) overfører motorernes trækkraft. Til 1.8 TFSI og 2.0 TDI med 143 hk kan man vælge den trinløse automatiske gearkasse multitronic.

3.2 FSI og 3.0 TDI har det permanente firehjulstræk quattro som standard. Det fordeler kraften mellem for- og bagaksel i forholdet 40 : 60 ved normal kørsel – en konstruktion, som harmonerer perfekt med den nye A4 Avant og dens dynamiske karakter. Efter behov sender torsendifferentialet størstedelen af trækkraften til akslen med det bedste vejgreb.

I drivlinjen på den nye A4 Avant er differentialet flyttet hen umiddelbart bag motoren. Det har byttet plads med henholdsvis koblingen og momentomformeren.

Således kunne forakslen flyttes 154 mm fremad. Denne løsning sørger for en længere akselafstand og for en perfekt fordeling af akseltrykket – til lige stor gavn for køreegenskaber og komfort.


Dynamisk undervogn

Den dynamiske undervogn i den nye Audi A4 er nyudviklet helt fra bunden. Pinollejet og de 5 bærearme på forakslen er fremstillet af aluminium ligesom det ophæng, der afstiver forvognen. Styrehuset er placeret langt fremme og langt nede, så styrekræfterne ledes direkte ned til hjulene via sporestængerne. Den fintfølende tandsstangsstyrings særdeles effektive servopumpe reducerer brændstofforbruget med ca. 0,1 l/100 km.

Under udviklingen af bagakslen overtog Audi det sporstyrede trapezprincip fra de store modeller A6 og A8. Store dele af ophænget består af aluminium, den separate placering af fjedre og støddæmpere sørger for meget dæmpede reaktioner. Den nye A4 Avant ruller fra fabrikken på letmetalfælge i størrelserne 16” og 17”, bag dem sidder stærke bremser. Stabiliseringssystemet ESP kan delvis kobles fra ved hastigheder på under 70 km/h.

En pakke innovativ teknologi giver køreoplevelsen endnu mere dynamik og fascination. Reguleringssystemet Audi drive select, der fås som ekstraudstyr, aktiverer forskellige tekniske komponenter, alt efter hvilken version kunden har valgt. I basisversionen påvirker det motorens speederrespons, skiftepunkterne i tiptronic og multitronic og servostyringen samt styretøjets styrevinkel. Føreren vælger med et tryk på en knap, om disse komponenter skal arbejde på en komfortabel, middel eller sportslig måde. Hvis bilen har MMI, står en fjerde og individuelt programmerbar indstilling til rådighed.

Audi drive select skal bruge mindst en af de 2 high end-komponenter. Den ene komponent er en adaptiv regulering til støddæmperne, som er koblet sammen med en sportsundervogn med 20 mm sænkning af karrosseriet.

Den anden komponent er Audi dynamisk styring, der arbejder med et overlejringsdrev. Den ændrer styreudvekslingen trinløst med næsten 100 procent afhængigt af bilens hastighed, i kritiske situationer stabiliseres den nye A4 Avant via små lynhurtige styreindgreb. Også ved understyring er systemet yderst hjælpsomt.


Assistentsystemer

Audi udstyrer som ekstraudstyr den nye Avant med et bredt udvalg af hightech-systemer, som gør køreturen endnu mere suveræn og afslappet. Dertil hører parkeringshjælpen Audi parking system, vognbaneassistenten Audi lane assist og Audi side assist, der advarer mod farer ved vognbaneskift. adaptive cruise control holder afstanden til den forankørende bil konstant.

Også på området multimedier sætter Audi A4 Avant nye standarder. Audi music interface (AMI) kan tilsluttes en iPod. Som yderligere udbygningstrin kan navigationssystemerne MMI basic plus eller med dvd inklusive MMI vælges. De gør det muligt at integrere mobiltelefonen som Bluetooth-biltelefon og er kombineret med det i forhold til konkurrenterne overlegne betjeningssystem MMI. Topmålet af hifi-nydelse leverer soundsystemet fra danske Bang & Olufsen: En 505 watt stærk 10-kanals-forstærker aktiverer 14 højttalere.

Ved køb af det dynamiske S line-udstyr vælges mellem en S line-eksteriørpakke og en S line-sportspakke. Til det brede udvalg af ekstraudstyr hører luksusklassefunktioner som klimakomfortsæder med ventilation, 3-zoners klimaanlæg, advanced key, som ved tryk på en knap gør det muligt at få adgang til og starte bilen uden nøgle, samt det dynamiske kurvelys adaptive light. Det store panoramaglastag giver masser af lys i kabinen. En ny fjernlysassistent vil på et senere tidspunkt supplere udvalget.

Salget af A4 Avant starter i Danmark til maj.