7. maj 2008 - FDM

BMW-ejere mest tilfredse
Kia-ejeres loyalitet steget kraftigt. Begmand til Renault i Autoindex 2008.

BMW har de mest tilfredse kunder, samlet set.
FDM/Bilpriser.dk
BMW-ejere er de mest tilfredse. Det viser FDM's netop offentliggjorte brugerundersøgelse, Autoindeks 2008. Herefter følger Toyota, Saab, Audi og Alfa Romeo. Toyota var vinder i 2007.
Det er ikke første gang, BMW får denne hæder. Det skete også i 2004, 2005 og 2006.

BMW får topplaceringer i kategorierne Samlet resultat, Samlet vurdering af selve bilen, Sælgerens produktkendskab, Loyalitet overfor mærket og Sandsynlighed for at købe samme mærke næste gang. Også værkstedskvalitet, kvaliteten af forhandleren som sådan, udstillingslokalernes kvalitet og ordholdenhed hos værkstedet blev der spurgt ind til i spørgeskemaundersøgelsen, men her vandt BMW ikke.

Der er sket et og andet på årets liste med det samlede resultat. Kia er gået ni pct. op, mens Renault er faldet helt til bund, hvor også Fiat befinder sig. Det fører nu til en stor opstramning på værkstedssiden hos Renault, oplyser den ny importør.

Listen med det samlede resultater således ud med antal point i parantes:

1. BMW (860)
2. Toyota (854)
3. Saab (847)
4. Audi (835)
5. Alfa Romeo (830)
6. Mercedes (822)
7. Volvo (817)
8. Honda (794)
9. Mazda (790)
10. VW (784)
11. Nissan (779)
12. Skoda (778)
13. Opel (762)
14. Hyundai (756)
15. Seat (755)
16. Mitsubishi (752)
17. Ford (739)
18. Citroën (737)
19. Kia (736)
20. Suzuki (736)
21. Peugeot (715)
22. Fiat (714)
23. Renault (714)

Følgende bilmærker vil ejerne helst købe igen: BMW, Toyota, Saab, Alfa Romeo og Mercedes. I den anden ende af skalen ser det skidt ud for Mitsubishi. Det er det mærke, som ejerne nødigst vil have igen. Peugeot, Fiat, Renault og Citroën følger lige efter.

De bedste værksteder er: Toyota, Hyundai, Nissan, Suzuki og BMW. Dårligst klarer Renault sig. Herefter kommer VW, Audi, Peugeot og Ford.