19. maj 2008 - TÜV

Benzinspild for 52 mia. kr.
Med rigtigt dæktryk kan man gratis hente store besparelser

Tjek dæktrykket hver måned, anbefaler TÜV. Foto: Conti.
TÜV
Hvis bare Europas bilister lærte at køre med det rette dæktryk, ville de spare mindst 52 milliarder kroner. Mere end fem milliarder liter brændstof forsvinder op i den blå luft, fordi bilisterne kører med forkert dæktryk, oplyser de tyske synsmyndigheder TÜV.

Dæktrykket er vigtigere, end mange tror. Rullemodstanden i dækkene stjæler mellem 18 og 26 procent af energien. Og når dæktrykket er for lavt, bliver spildet endnu højere. Desuden slides dækkene uforholdsmæssigt hurtigt ved lavt dæktryk.

Man finder typisk oplysninger om bilens rette dæktryk på indersiden af den klap, der skjuler benzindækslet. Ellers står det i servicehåndbogen. Når man har fundet det rette dæktryk, gælder det om ikke at pumpe dækkene for lidt op, hellere en lille smule for meget, anbefaler TÜV. Allerede ved 0,2 bar for lidt kan man ved bykørsel komme til at forbruge fem procent ekstra brændstof. Pump roligt 0,2-0,3 bar for meget i dækkene. Fabriksanbefalingerne er en slags "komfortanbefalinger", lyder det. Men så heller ikke mere, for så går det ud over sikkerheden og kan medføre et uregelmæssigt slidmønster.

Tjek af dæktrykket bør ske med kolde dæk. Allerede efter 10 kilometers kørsel er dækkene varmet så meget op, at man ikke kan regne med dæktrykket længere. Så man skal ikke lukke luft ud af varme dæk, hvis trykket ser lidt for højt ud. Vent og tjek, når dækkene er kolde.

Skal man ud at køre langt på motorvej, bør man øge trykket med 0,3 bar. Men man skal ikke gå op på højeste dæktryk, med mindre man har læsset bilen tungt. For en bil uden last er 3 bar, som ikke er usædvanligt for en fuldt læsset stationcar, for meget til hurtig motorvejskørsel.

Når man kommer hjem fra en ferie eller en anden køretur med tungt læs, skal man selvfølgelig huske at sænke dæktrykket til det normale.

Nogle tankstationer tilbyder speciel gas til dæk. Det er en unødvendig udgift, mener TÜV.

Endelig skal man huske at sætte ventilhætterne på, da snavs kan få ventilerne til at fungere dårligt med tab af dæktryk til følge. Og så skal man tjekke sit dæktryk hver måned.