2. september 2008 - Citroën

Stærke priser på ny C4
Citroën C4 med ny 120 hk-motor fås fra 259.990 kr. plus levering

Citroën C4 Picasso - nu med stærke motorer, udviklet af BMW og Citroën.
Citroën
Som varslet i juli kommer Citroën her i efteråret med nye motorer i C4, C4 Picasso og C4 Grand Picasso. Nu er der også sat priser på på nogle af de nye modeller, to måneder før oprindeligt udmeldt.

Pr. 1. september 2008 er prisen for C4 Picasso Prestige VTi 120 blot 259.990 kr. For den 5-dørs C4 II VTi 120 SX 5-dørs er den 219.990 kr. og for Grand C4 Picasso VTi 120 Prestige er den 279.990 kr. Priserne er ekskl. levering.

Ønsker man 150 hk er her nogle priseksempler: C4 Picasso femsæders THP E6G 150 VTR Pack: 341.990 kr. C 4 Picasso E6G 150 Exclusive: 370.990 kr. ekskl. levering. Produktionen starter dog først i november.

De to nye benzinmotorer VTi 120 og THP 150 er udviklet i samarbejde med BMW og udmærker sig ved høj kørekomfort og god brændstoføkonomi. Begge motorer er 16-ventilet og har et cylindervolumen på 1598 cm3.
VTi 120 har variabel ventilstyring og en effekt på 88 kW (eller 120 hk) ved 6.000 omdr./min., og det maksimale drejningsmoment er 160 Nm ved 4.250 omdr./min., hvor 90 % er tilstede allerede fra 2.500 omdr./min.
Ud over kørekomforten er brændstoføkonomien forbedret i forhold til den 1.8i 16V motor, som VTi 120 erstatter. EU-mix i C4 Picasso er 13,3 km/liter (mod 12,5 km/liter) med en udledning af CO2 på 177 g/km (mod 190 g/km).
Betegnelsen VTi står for ”Variable valve lift Timing Injection”.

THP 150 motoren er udstyret med direkte benzinindsprøjtning og turbo. Den har en effekt på 110 kW (150 hk) ved 5.800 omdr./min. Det maksimale drejningsmoment på 240 Nm indtræder fra 1400 omdr./min. og 156 Nm allerede fra 1.000 omdr./min. Det giver en særdeles afslappet og komfortabel kørsel.
Betegnelsen THP står ”Turbo High Pressure”. Motoren er udstyret med sekventiel direkte indsprøjtning. Den arbejder med et tryk på 120 bar og giver både høje ydelser og fornuftig brændstoføkonomi. Turboen er af typen Twin-Scroll.
THP 150 motoren med E6G gearkasse i C4 Picasso har et EU-mix på 13,7 km/liter (mod 12,5 km/liter i den 2.0 i 16V motor, den afløser) og en udledning af CO2 på 173 g/km (mod 190 g/km). 

Importøren oplyser ikke priser på modellerne med 150 hk.