1. december 2008 - Jyllands-Posten

K: Bilafgift ned
De konservative foreslår afgift for at køre på vejene mod lavere registreringsafgifter

De, der kører meget, skal betale for lavere registreringsafgifter, mener K.
Morgenavisen Jyllands-Posten
Vejbenyttelsesafgift, men til gengæld billigere biler
Efter at statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) for nylig luftede ideen, er de konservative  vendt på en tallerken og anbefaler nu, at der gradvist indføres en vejbenyttelsesafgift, såkaldt roadpricing, i Danmark, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten i dag. Til gengæld skal registreringsafgiften for nye biler sænkes med 50 pct., siger Henriette Kjær, trafikordfører og politisk ordfører for Det Konservative Folkeparti. DF og Venstre er positive, men Venstre forlanger, at der skal tages hensyn til beboerne på landet.
K foreslår også bedre parkeringsfaciliteter ved jernbanestationerne med opladestationer til el-biler, udbygning af motorvejene og elektrificering af flere jernbanestrækninger. skriver Berlingske.dk.

Bilbranchen vil helere have CO2-afhængige afgifter
Bilbranchen under Dansk Industri har omgående reageret med et klart nej:
"Bilbranchen foreslår at omlægge den værdibaserede registreringsafgift til en grøn årlig ejerafgift. Forslaget vil reducere CO2-udledningen fra personbilerne med næsten 10 procent", skriver Bilbranchen i en udtalelse.

Mobilitet bør ikke straffes, mener branchen
Forslaget er udarbejdet i samarbejde med DI og De Danske Bilimportører. Formålet med forslaget er at reducere transportsektorens CO2-udledning uden at straffe mobilitet og uden at bilejerne skal beskattes hårdere, forklares det.

Bilbranchens forudsætninger for at omlægge bilafgiferne:
    * Omlægning af bilafgifterne skal ske lempeligt for bilejere og autobranchen.
    * Bilbranchen ønsker, at den værdibaserede registreringsafgift skal erstattes af en CO2-baseret ejerafgift.
    * Den samlede bilbeskatning må ikke stige. Danskerne betaler langt mere i bilskatter end andre europæere.
    * Vi ønsker ikke roadpricing. Vi mener at kørselsafgifter er en skat på vækst", lyder det fra branchens egen organisation,

Bilbranchens synspunkter uddybes her