15. maj 2001 - Toyota

Previa på diesel
Den 11 år gamle Toyota fås nu med common rail-teknik

Common rail diesel-teknik spreder sig som forårsforkølelse. Senest har Toyota Previa fået det.
Af Jeppe Lykke Hansen
Common rail-teknikken har virkeligt fået udbudet af dieselbiler til at blomstre. Denne gang er det Toyota, der springer ud med en ny common rail dieselmotor til den populære Previa.

Motoren bliver en toliters såkaldt D-4D common rail turbodieselmotor, og den vil kunne fås til både MPV og varebilsudgaven.

Gammel bil
Previaen har været på det danske marked i 11 år, men bilen er nu grundlæggende så langt fra den oprindelige model, at der er tale om en helt anden bil.

Sidste sommer kom den nyeste version, hvor motoren var flyttet ud i fronten og trækket ud på de forreste hjul, hvilket sammen med en forlænget akselafstand forøgede rummeligheden i kabinen betydeligt.

God ydelse
Den toliters D-4D common rail turbodiesel yder 116 hestekræfter, og bilen accelererer fra 0 til 100 kilometer i timen på 13,8 sekunder. Topfarten nås ved 175 kilometer i timen.

Er du til lidt flere hk, har benzinudgaven på 2,4 liter 156 heste.

Toyota Previa 2.0 D-4D koster knap 200.000 som varebil. MPV'en på hvide plader er lidt mere uopnåelig med en pris over en halv million gode danske kroner.