5. oktober 2000 - Opel

Historiske Bertone
Opel/Bertone er et samarbejde med historie.

Den nye Opel Astra Coupé er en solid tysker i italiensk jakkesæt
Carrozzeria Bertone tæt ved Torino i Italien begyndte at fremstille specielle modeller for Opel i 1987.

Det første projekt, Opel Kadett Convertible, blev en stor succes: cirka 60.000 af denne roadster blev produceret indtil 1991. Den blev afløst af Astra Convertible i 1993 og indtil sidste år, var der solgt næsten lige så mange som af Kadett'en. Produktionen blev indstillet, da Bertone og Opel var ved at omstille til et betydeligt mere omfattende projekt, nemlig fremstillingen af den nye Astra Coupé.

Nuccio Bertone, designeren bag en række klassiske biler, kommer ikke til at se denne tredje generation af Opel modeller fremstillet på hans fabrik. Han døde i februar 1997 i en alder af 83, men han ville have været henrykt for projektet - ikke alene på grund af Astra Coupés sporty og elegante design, men også på grund af det intense samarbejde mellem den tyske gren af verdens største bilproducent, General Motors, og hans egen virksomhed, der stadig er i familiens eje.

Store inversteringer
I de sidste år af sit liv foretog Nuccio Bertone store investeringer i Carrozzeria Bertone, blandt andet blev der indrettet en helt ny afdeling for lakering med de nyeste principper og med vandbaseret lak. I 1994 fik virksomheden ISO 9001 certifikat, og i 1999 blev fabrikken udvidet med 30 procent til 360.000 kvadratmeter. Den årlige kapacitet er nu på 50.000 til 60.000 biler.

Nuccio Bertone vidste altid nøjagtigt, hvad han ønskede. Da Giorgetto Giugiaro - i dag en af verdens bedst kendte bildesignere - var indkaldt til hæren i 1960 og stationeret tæt ved Torino, havde han næsten ingen muligheder for at gå ud om aftenen. Bertone, der altid var på jagt efter usædvanlige talenter, ventede på ham ved kasernens port og kørte ham omgående til en lejlighed specielt lejet til det formål at udvikle nye bilmodeller. Her arbejdede de to så, indtil det var tid for aftenappel. Resten er historie.

Dette samarbejde resulterede i fremragende modeller som den revolutionerende Alfa Romeo Canguro, den klassiske Lamborghini Miura og den stærkt solgte Fiat 850 Spider, der blev fremstillet på Grugliasco fabrikken (åbnet i 1957) fra 1965 til 1972.

Fra studie til industrivirksomhed
Tidspunktet for den begyndende masseproduktion startede 10 år tidligere og nærmest ved et tilfælde. Bertone havde fået til opgave at designe en coupé på basis af Alfa Romeo Giulietta. Alfa Romeo syntes så godt om resultatet, Sprint, at den skulle i masseproduktion. Carrozzaria Bertone blev omdannet fra et eksklusivt designstudie med en lille fabrik til en industrivirksomhed med enestående ekspertise i bildesign.

Flere store ordrer fulgte. Mellem 1972 og 1988 producerede Bertone mere end 170.000 Fiat X1/9, men denne kileformede sportsvogn med centralmotor betegnede også afslutningen på en æra. Fiat indstillede produktionen af små sportsvogne, som de gennem mange år var blevet berømt for, og derfor kom der ikke flere kontrakter til firmaer som Bertone. "Maestro" måtte derfor til udlandet for at skaffe arbejde til sin virksomhed. Det var på det tidspunkt, samarbejdet med Opel begyndte. I 1987 kom Kadett Convertible på markedet fulgt i 1993 af Astra Cabriolet.

Mens Nuccio Bertone var på udkig efter nye kunder, udnyttede han de kontakter, han havde fået i årenes løb, hvor hans firma koncentrerede sig om at designe fascinerende prototyper, hvilket var et arbejde, hans far, Giovanni Bertone, påbegyndte i 1912. Bertone senior begyndte som vognmager, der også leverede dele til karrosserier, men så tidligt som i 1921 begyndte han at fremstille karrosserier efter sin egen udformning. Hans søn, Nuccio, begyndte at arbejde i virksomheden i 1943, og efter krigen blev han direktør.

Den ægte batmobil
I midten af 50'erne strøg Bertone frem i spidsen for automobildesign. Tre prototyper, BATmobiles (BAT = Berlinetta Aerodinamica Tecnica), blev betragtet som revolutionerende i perioden fra 1953 og ikke kun beundret af eksperter. Bertone blev førende i industrien, når det drejede sig om ambitiøse design, der ændrede konventionel formgivning på en måde, der ofte kom til syne i senere produktionsmodeller. Bertone har også kreeret en serie virkelige drømmebiler, der lige til i dag har afstukket bilernes image, for eksempel Iso Grifo, Alfa Romeo Montreal, Lamborghini Countach og Lancia Stratos.

Da Grugliasco fabrikken koncentrerede sig om storproduktion, flyttede Bertone i 1974 - midt i oliekrisen - designcentret til den idylliske Capri nord for Torino ved foden af Alperne. Det blev kaldt Centro Stile og benyttes i dag til at udføre opgaver stillet af fabrikker overalt i verden. Desuden kan bilfabrikanternes designafdelinger leje sig ind hos Bertone Stile og benytte Bertones infrastruktur fra designcomputere til fremstilling af prototyper. Designere fra Opel og specialister i fremstilling af prototyper har været hyppige gæster ved foden af Mont Blanc. I dag er der en permanent afdeling af Opels Advanced Design Studie. De benytter den kreative atmosfære på stedet til at arbejde på avancerede studier som MAXX, Signum og Zafira Snowtrekker. Den tredje hjørnesten i Bertone gruppen - foruden produktion og design - er ingeniørafdelingen, "bertone technodesign", der er udrustet med det nyeste computerudstyr.

I dag leverer Opel ikke kun dele til ændring og samling i Torino. Carrozzeria Bertone er blevet en del af Opels europæiske produktionsstruktur og fremstiller Astra Coupé lige fra grunden. Mekaniske komponenter og en del pressede plader leveres naturligvis af Opel og deres godkendte underleverandører. For Bertone betyder dette omfattende samarbejde, at Opels kvalitetsnormer og tidskontrollerede processer i produktionen er indført i hver detalje. Stationer for kvalitetskontrol, der allerede i lang tid har været standard i alle Opels fabrikker, er nu også indført i Bertones produktionslinier.