9. december 2016 - Ford

En smølf på steroider
Fords Focus RS har begejstret alverdens motorjournalister.

Fords firehjulstrukne Focus RS har begejstret alverdens motorjournalister.
Ford

Prøv at skrælle alle fordomme af. Glem alt om arketyper, plysterninger i forruden, dårlig lakering, overdimensionerede spoilere og andre absurditeter.

Fokusér i stedet på rå kraft, fart og umiskendelig lyd på et budget, der ikke er gået amok i nuller. Hvis definitionen på en Brian-bil er en familiebils-platform, pumpet til næsten ukendelig sjov og ballade, må den nye Ford Focus RS være et særdeles godt bud på den ultimative Brian-bil.

Det er nærliggende at tro, at ingeniørerne hos Fords performance-team har holdt en mere end almindelig løssluppen fest mens de udviklede Fords seneste bud på en super-GTI. I hvert fald har de formået at undfange en køremaskine, som er radikalt anderledes end de fleste af konkurrenterne og som allerede nu bliver kaldt en ny-klassiker i GTI-segmentet. Ingeniørfesten har tilsyneladende givet pote. I hvert fald har motorjournalister stået i kø for at skamrose RS’eren lige siden de første produktions-eksemplarer ramte de europæiske veje tidligere på året. Eller som Ivan Aistrop fra det førende britiske bil-site Auto Trader konkluderede i den hidtil største test af GTI’ere på YouTube: ’Ford Focus RS er simpelthen den bedste GTI man kan få for penge’.

Kører lige op med Porsche
Og ja, det handler også om penge, ofte rigtig mange af slagsen. Men også her passer Focus RS ind i forestillingen om en super-GTI i folkehøjde. Nej, der er ikke en stjerne eller fire ringe på kølergitteret, men når man kan køre lige op med en Porsche 911 Carrera uden samtidig at have pantsat huset eller hævet pensionsopsparingen i utide, bliver smilet kun større. Med 350 hk og en superskarp pris på 565.480 kroner, er Focus RS den GTI, der tilbyder suverænt mest power for pengene.

Men Fords ingeniører ved godt, at rå power kun er en mindre del af en vellykket GTI-pakke. Derfor har de ikke blot puttet en ny, potent turbomotor under hjelmen, pillet ved gearkassen, styretøjet, undervognen og alt det andet, der skal til for at forvandle en adstadig familiebil til en fuldblods racer. De har simpelthen udviklet et helt nyt firehjulstræk til RS’eren – ikke et forhjulstræk, der har baghjulene med som et tyndt alibi – men den ægte vare, hvor der vitterlig bliver trukket igennem på alle fire hjul. Og når man parrer trækket med Fords eget Torque Vectoring-system, har man en bil, der helt automatisk sender trækkraften hen til de hjul, hvor behovet til enhver tid er størst. Resultatet er en køreoplevelse, hvor sving kan ædes med næsten naturstridig fart.

Og når nu man har skruet noget sammen, der er helt anderledes, skal det selvfølgelig udnyttes til max sjov i gaden. For eksempel launch control, som sikrer fuld kontakt mellem de 19-tommer dæk og asfalten, når RS’eren skydes fra start med alt hvad den har. Eller ’Drift mode’, en verdensnyhed i en serieproduceret bil. Drift mode er en køreindstilling, hvor man kan opnå kontrolleret overstyring på racerbanen og ’broadside’ gennem sving med rygende dæk. Hvem sagde legesyg?

Signatur-farven – Nitrous Blue – er en lige så opsigtsvækkende blå nuance, som bilens køreegenskaber i sig selv. Men som en bekendt opsummerede det, efter at have stiftet bekendtskab med RS’eren: Det er en smølf på steroider.