26. november 2017 - Suzuki

Populære kompaktbiler
Suzukis kompaktbiler er de mest populære på verdensplan

Suzuki er med til at drive udviklingen i kompaktklassen, som det fx ses med den nye Ignis, der er verdens første mini-SUV.
Suzuki

Det internationale konsulenthus IHS Automotive har ranglistet ti af verdens største bilproducenter efter deres salg af biler i kompaktklassen i 2016.

Disse biler hører til i den mindste og næstmindste klasse, der efter den fælleseuropæiske klassificering hedder A- og B-segmentet. Analysen viser, at Suzuki er det mærke, som de fleste foretrækker, når de skal vælge bil her.

Med en markedsandel på 10,4 procent er cirka hver tiende solgte mikro- og minibil på verdensplan fra Suzuki. I alt solgte Suzuki godt 2,6 millioner af disse biler i 2016, hvilket næsten er en halv million mere end nr. 2 og 3 på listen. IHS Automotive lavede en tilsvarende analyse for salget i 2015, hvor Suzuki også var øverst på listen.

Fornyet modelprogram i Danmark

Også i Danmark har Suzuki vind i sejlene. Modelprogrammet er inden for de sidste par år blevet totalt fornyet, og 2017 har budt på premieren for markedets første mini-SUV, Suzuki Ignis, og en helt ny generation af den køreglade Swift-model.
Med et totalsalg på 9.660 eksemplarer i perioden fra januar til og med oktober har Suzuki øget salget med mere end 25 procent i forhold til samme periode sidste år. Dermed er Suzuki et af de bilmærker, der har den største salgsfremgang i 2017.

Det globale salg af kompaktbiler i 2016

  Salg (enheder) Markedsandel
Suzuki 2.613.958 10,4%
Honda 2.151.843 8,5%
Hyundai 2.115.425 8,4%
Renault 1.961.226 7,8%
Toyota 1.858.059 7,4%
PSA 1.816.982 7,2%
Volkswagen 1.390.558 5,5%
General Motors 1.390.360 5,5%
SAIC-General Motors-Wuling 1.337.336 5,3%
Fiat 1.188.199 4,7%
Øvrige 7.408.976 29,4%
I alt 25.232.922 100%


Tallene er baseret på salg af biler i A- og B-segmentet (defineret og offentliggjort af IHS Automotive i oktober 2017).