18. december 2017 - Ford

Fuld fart frem og vind i håret
Kom tæt på Fords PR-chef Lene Dahlquisr.

Lene griner meget, og virker ikke til på nogen måde at lade sig mærke af en arbejdsdag, der oftest er mere end almindelig travl, og stikker i alle mulige retninger.
Ford

Kom tæt på Fords PR-chef

Rollen som PR-chef hos en mastodont som Ford, er en verden af muligheder og Lene har et arbejdsliv der ofte leves i sus og dus - og af mange opleves som ganske misundelsesværdigt.

Lene Dahlquist er typen, der til et middagsselskab ofte kan fortælle aftenens mest farverige historier fra sit arbejdsliv. PR verdenen, som Lene begår sig i, er oplevelsesrig og variationerne i arbejdet spænder fra at betræde den røde løber i fineste puds, til at stå med jord under neglene på en offroad-bane på den jyske hede. For Lene står tingene aldrig stille og det travle job som Communication & Public Affairs manager, passer hende fint.

- At være pressechef i en stor og international virksomhed som Ford, er ikke noget, jeg har stilet efter. Det var en mulighed, der opstod. Før jeg blev ansat hos Ford, havde jeg været fem år i et internationalt kommunikationsbureau, og følte helt klart, at det var i den verden, jeg hørte til. Med en far der er automekaniker, og hvor snak om hestekræfter ikke har ligget fjernt, så er det måske ikke så overraskende, at jeg sidder som pressechef hos Ford. Jeg var i hvert fald ikke i tvivl, da jeg fik tilbudt jobbet for 12 år siden, fortæller Lene.

Lene griner meget, og virker ikke til på nogen måde at lade sig mærke af en arbejdsdag, der oftest er mere end almindelig travl, og stikker i alle mulige retninger.

- Det er mit primære ansvar at styrke Fords omdømme i medierne, og jeg er ansvarlig for at kommunikere Fords budskaber ud på en måde, så historierne formidles videre i medierne. Derudover kan man sige, at jeg er firmaets ansigt eller stemme udadtil, fortæller Lene.

- Jeg elsker mit job og de mange facetter, der er i mit arbejdsliv. Jeg lader mig ikke stresse, selvom min kalender er booket, min mailboks er fuld og telefonen kimer. Man bliver aldrig rigtig færdig, for der er altid nye muligheder at tage fat på. Det er fedt, men jeg er også god til at lægge opgaverne fra mig, når jeg har fri. Det tror jeg, er en vigtig evne at have, fortæller Lene, og tilføjer; men det er jo ikke sådan, at jeg ikke tænker Ford, når jeg har fri. Jeg får hele tiden masser af ideer, og bliver tit inspireret til nye projekter, netop i min fritid.

- Mit job betyder, at jeg har en kæmpe kontaktflade, og møder forskellige mennesker hver eneste dag. Det kan være alt fra møde med en forsker fra National Museet til en snak med en Youtuber, en motorjournalist, eller en tv-producer. Jeg opnår ofte en rigtig god fortrolighed, og det er vigtigt at værne om de gode relationer.

- Jeg elsker at møde nye mennesker – det giver mig energi og inspiration. Noget af det bedste i mit job er at se den spontane glæde og se gnisten, der tændes i folks øjne, når de får en ny oplevelse med en af vores biler. Eksempelvis første gang de oplever en bil, der kan parkere selv.

- Min arbejdsdag kan variere meget, den ene dag kan jeg stå vindblæst og kold på Jyllandsringen til en test af biler, et par dage efter kan jeg være på en eksotisk pressetur i Sydeuropa eller på Motorshow i Paris. Det kan også være events som for eksempel Elle Style Award, hvor jeg er vært for Fords gæster eller en konference, hvor jeg holder indlæg om Fords aktiviteter. Endelig er der selvfølgelig også helt almindelige dage på kontoret med planlægning og koordinering.

- Jeg har det godt med at være den, der overordnet har ansvaret for hvilke budskaber vi skal kommunikere – og hvordan.

- Jeg synes, det vigtigste i forhold til medierne er at være ærlig, oprigtig og tilgængelig – også efter kl. 16. Medier arbejder sjældent med lange deadlines, så det er alfa-omega at være til rådighed og at kunne reagere hurtigt – og vende tilbage til journalisten med et svar. Her er mine kollegaers ekspertise, inden for de mange forskellige områder af virksomheden, guld værd.

- Det er ret sjovt at tænke på, at da jeg startede hos Ford, fandtes de sociale medier praktisk talt ikke - der var ikke noget, der hed YouTuber eller blogger. Så jobbet udvider og udvikler sig hele tiden.

- Min udvikling hos Ford kan sammenlignes med en usleben diamant, hvor jeg hele tiden får slebet flere fine facetter frem – og når lyset falder på diamanten i dag, opdager jeg hele tiden nye spejlinger og farver. Jeg bliver aldrig færdig med at slibe, og det er grunden til, at jeg stadig – efter 12 år – synes, jeg har det fedeste job i verden!, smiler Lene.