19. december 2017 - Toyota

Ny generation sikkerhedspakke
Toyota klar med ny generation sikkerhedspakke.

I Danmark er der i alt solgt næsten 20.000 biler med Toyota Safety Sense sikkerhedspakken. I dag sælges størstedelen af Toyotas nye biler med sikkerhedspakken som standard.
Toyota

Toyota arbejder for at eliminere trafikulykker og trafikdrab fuldstændig. Det sker bl.a. ved løbende at øge sikkerheden i bilerne. Flertallet af Toyotas nye biler indeholder i dag sikkerhedspakken Toyota Safety Sense som standard. Nu er Toyota klar til at introducere næste generation af den vigtige sikkerhedspakke med endnu flere funktioner.

Er man uopmærksom i et splitsekund og ikke når at reagere på, at den forankørende bil bremser, vil en automatisk nødbremse typisk kunne træde til og hjælpe med at bremse bilen ned, så man i heldigste fald helt undgår en ulykke.

Sådan er tilfældet for en stor del af Toyotas nye bilmodeller, der er udstyret med den vigtige sikkerhedspakke Toyota Safety Sense. Her hjælper både automatisk nødbremse, vejbaneassistent og vejskilteassistent med at fastholde et højt sikkerhedsniveau. Men nu er Toyota klar til at øge sikkerheden yderligere ved at føje endnu flere funktioner til nogle af de aktive sikkerhedssystemer.

Ligesom den nuværende generation af Toyota Safety Sense indeholder den nye generation automatisk nødbremse for andre køretøjer ved hastigheder mellem 10 og 180 km/t. og for fodgængere ved hastigheder mellem 10 og 80 km/t.

Nødbremser for fodgængere i mørke
En af de nye features er, at systemet fremover også nødbremser bilen for cyklister. Derudover kan et forbedret kamera i forruden kombineret med millimeterbølgeradaren på fronten i den nye udgave også opdage fodgængere i mørke ved hastigheder op til 80 km/t.

En anden feature er den såkaldte vejbaneassistent, der hjælper med at styre bilen og sørger for hele tiden at holde bilen i midten af vejbanen i kombination med en adaptiv fartpilot, der samtidig tilpasser hastigheden, hvis en forankørende skulle køre langsommere end en selv.

Samtidig er vejbanealarmen fra første generation af Toyota Safety Sense blevet udvidet. Den har hidtil givet lyd, hvis man overskrider vejstriberne uden at tænde blinklyset. I den nye generation kan sikkerhedssystemet også genkende kanten af vejen, selvom der ikke er hvide streger. Hvis føreren afviger fra vejbanen, advarer systemet med lyd og hjælper med at styre bilen tilbage på rette kurs.

Vejskilteassistenten har fået udvidet ordforrådet – eller snarere skilteforrådet – så systemet nu kan læse endnu flere typer af vejskilte under kørslen og løbende præsentere dem i et farvedisplay direkte foran føreren. Fremover vil fx stopskilte og skilte med indkørsel forbudt også kunne aflæses ud over de sædvanlige hastighedsskilte og skilte med overhaling forbudt.

Ingen trafikulykker i fremtiden

Det er Toyotas erklærede mål at eliminere trafikulykker i fremtiden. Det sker bl.a. ved at gøre vigtige sikkerhedssystemer en del af standardudstyret i en stor del af Toyotas bilmodeller. Flertallet af Toyotas biler har således allerede sikkerhedspakken Toyota Safety Sense som standard, hvor automatisk nødbremse og flere andre sikkerhedssystemer indgår.

I Danmark er der i alt solgt næsten 20.000 biler med Toyota Safety Sense sikkerhedspakken, og i dag sælges størstedelen af Toyotas nye personbiler med sikkerhedspakken som standard heriblandt modellerne Yaris, Auris, C-HR, Avensis, Verso og Prius.

Sikkerhedsudstyr som fx automatisk nødbremse er afgørende for at nedbringe antallet af trafikulykker. En omfattende undersøgelse foretaget af Toyota i Japan viser, at tre ud af fire ulykker, hvor en bil er blevet påkørt bagfra, kunne have været undgået, hvis bilen, der påkørte, havde været udstyret med automatisk nødbremse.

Med næste generation af Toyota Safety Sense med bl.a. automatisk nødbremse for cyklister og for fodgængere i mørke tager den japanske bilgigant næste skridt mod sit mål om helt at eliminere trafikulykker og trafikdrab i fremtiden. Den nye generation af sikkerhedspakken finder vej til helt nye Toyota-modeller allerede fra 2018.