13. marts 2018 - FDM

Billigere at køre langt i leasingbilen
Det kan være dyrt at lade sig lokke til at tilkøbe ekstra kilometer, når man privatleaser en bil.

Det er takster, der er vigtige at kende, når man lægger sit leasingbudget

FDM

Det kan ofte være billigere at betale for overkørte kilometer efter endt leasing end at tilkøbe dyre kilometerpakker, viser undersøgelse, FDMs medlemsmagasin Motor har lavet. Stor forskel på prisen på over- og underkørte kilometer leasingbiler imellem.
Det kan være dyrt at lade sig lokke til at tilkøbe ekstra kilometer, når man privatleaser en bil. Det er nemlig ofte billigere at betale for de såkaldt overkørte kilometer, når man aflevere bilen igen. Det viser en undersøgelse, FDMs medlemsmagasin Motor har lavet af de fem mest populære leasingbiler.
 
Mange privatleasingkontrakter indeholder årligt 15.000 km. Hos flere selskaber er det imidlertid muligt at forhøje det til eksempelvis 20.000 km om året mod en højere månedlig ydelse. Det er dog langtfra alle, der udnytter de ekstra kilometer. Er behovet kun det halve eller mindre, er det ofte billigere at betale pr. overkørt kilometer. Eksempelvis viser Motors undersøgelse, at man kan køre 5.538 km ekstra om året i en Audi A3, før det havde været billigere at lease bilen med 20.000 km i kontrakten. For en VW Golf er tallet godt 2.500 km, mens man i en Peugeot 208 kan køre lidt over 2.300 km, før regnestykket tipper.
 
”Det kan være svært at forudsige sit kørselsbehov helt præcist. Derfor har vi gennem flere år efterlyst en pris på overkørte kilometer, der afspejler de reelle omkostninger og ikke virker som en straf, når man privatleaser. Som vores undersøgelse viser, ser det heldigvis ud til, at det går den rigtige vej. Det er godt for forbrugerne og vidner om, at konkurrencen virker. Vi håber, at udviklingen varer ved, men vi ved også, at det på leasingmarkedet hurtigt kan ændre sig igen,” siger afdelingschef i FDMs juridiske rådgivning Lennart Fogh.
 
Når det ofte ikke kan betale sig at tilkøbe ekstra kilometer fra begyndelsen, skyldes det, at prisen for de såkaldt underkørte kilometer, altså det beløb man får retur for de kilometer, man ifølge aftalen ikke har kørt, er langt lavere. Hvor prisen på en overkørt kilometer i en Peugeot 208 er 1,44 kr., er returbeløbet for en underkørt kilometer kun 0,10 kr. Hos Toyota Privatleasing er den 0,50 kr.
 
”Det er takster, der er vigtige at kende, når man lægger sit leasingbudget. Uden dem er det svært at gennemskue økonomien i en leasingaftale. Vores undersøgelse viser desuden, at der er stor forskel på prisen for både over- og underkørte kilometer bilmærkerne imellem. Så selvom de ekstra kilometer generelt er blevet billigere, kan der stadig være stor forskel på, hvor dyrt det er at regne forkert, hvis ens kørselsbehov ændrer sig meget i leasingperioden,” siger Lennart Fogh.