4. juli 2018 - FDM

Børnefamilier betaler overpris for leje af autostole
Biludlejningsselskaberne tager sig fortsat mere end godt betalt, når børnefamilier skal leje en autostol på ferie.

Børnefamilier betaler stadig overpris for leje af autostole på ferien, viser undersøgelse af FDM.
FDM

Biludlejningsselskaberne tager sig fortsat mere end godt betalt, når børnefamilier skal leje en autostol på ferien, viser en undersøgelse, FDM har foretaget. Også produktinformationen, der er mangelfuld, får kritik.

En ringe produktinformation og frem for alt priser, der er alt, alt for høje. Sådan lyder kritikken fra FDM, når det gælder udlejning af autostole til børn.
De hårde ord kommer, efter at FDM igen har undersøgt prisniveauet, udvalget og produktbeskrivelserne af autostole i forbindelse med leje af bil hos fire af de største biludlejningsselskaber; Avis, Hertz, Sixt og Budget.
 
Det er anden gang, at FDM undersøger leje-markedet for autostole. Første gang var i 2016. Og igen viser den, at selvom priserne svinger en smule selskaberne imellem, betaler forbrugerne stadig overpris for en uges leje på fire udvalgte feriedestinationer. Dyrest er Milanos Malpenza lufthavn, hvor Hertz tager 132 euro (990 kr.) for en uges leje af en autostol. Dermed kan prisen på leje af to autostole nemt overstige, hvad det koster at leje selve bilen.
 
”Det er skuffende, at biludlejningsselskaberne, to år efter vores første undersøgelse, stadig tager så ublu priser for at leje en autostol. Som vores seneste undersøgelse viser, nærmer prisen for en uges leje sig prisen på en helt ny autostol. Det er ikke rimeligt og gør det svært ikke at få en mistanke om, at selskaberne udnytter situationen, hvor børnefamilier har brug for autostole. I værste fald kan det få nogle til at gå på kompromis med sikkerheden og vælge en dårligere løsning eller helt undlade at leje autostol, fordi prisen er så høj,” siger bilteknisk redaktør i FDM, Søren W. Rasmussen.
 
Én ting er prisen, en anden er informationen om de enkelte stole. Hos to af selskaberne er den særdeles mangelfuld, mens den hos de øvrige to udlejningsselskaber er helt fraværende. Det betyder, at man som forbruger ikke kan gennemskue, hvad det er for et produkt, der venter én på feriedestinationen.
 
”Skal et barn sidde godt og sikkert, er det afgørende, at barn og autostol passer til hinanden, og at stolen også passer til bilen. Men når produktbeskrivelsen er så ringe, som den er, aner man som forbruger ikke, om det er tilfældet. Hos flere af selskaberne fremgår det heller ikke, om man til de større børn får en selepude med rygstøtte eller de mindre sikre selepuder uden rygstøtte," siger Søren W. Rasmussen, og tilføjer:
 
"Vi kan også have vores tvivl om, hvorvidt man kan få den nødvendige information om korrekt installation og brug af autostolen. Det er naturligvis ikke godt nok og noget, udlejningsselskaberne bør tage alvorligt. I sidste ende handler det om tryghed for forbrugerne og sikkerhed for børnene.”
 
Vil man undgå at betale de høje lejepriser og være sikker på, at ens barn sidder i en sikker autostol, anbefaler FDM, at man tager sin egen autostol med på rejsen. Hos de fleste flyselskaber er det på lige fod med klapvogne ikke noget, der koster ekstra. Man bør dog altid undersøge, hvordan reglerne er på flyselskabets hjemmeside. Man skal dog stadig sikre sig, at stolen passer til bilen