4. december 2018 - Toyota

Brintteknologi fra Toyota
Toyota leverer teknologi til europæisk brintbus.

Det vides endnu ikke, om de nye busser med brintteknologi fra Toyota, og hvis eneste udledning under kørslen er vanddamp, også finder vej til Danmark.
Toyota

Toyota har taget et vigtigt skridt i retningen mod et samfund, hvor forureningsfri brintteknologi skal erstatte nutidens kendte og forurenende teknologier, der benytter fossile brændstoffer. Det er nemlig netop offentliggjort, at den portugisiske busproducent, Caetanobus, allerede fra næste år vil introducere deres første brintbus produceret med brintteknologi fra Toyota.

Toyota skal levere brintteknologi til den portugisiske busproducent Caetanobus, der introducerer en helt ny brintbus i 2019. Det står klart, efter Caetanobus og Toyota i dag i Lissabon i Portugal offentliggjorde den banebrydende aftale.

Helt i tråd med Toyotas vision om et CO2-frit samfund senest i 2050, hvor hverken transportmidler eller fabrikkerne, der producerer dem, udleder nogen form for CO2, så udbreder den japanske koncern nu sin forureningsfrie brintteknologi til andre transportmidler end bare biler. Tung transport som lastbiler, varebiler, gaffeltrucks og busser skal nemlig også være forureningsfrie.

I Europa leverer Toyota sit brændselscellesystem – herunder brændselscellestakke, brinttanke og andre komponenter – til den kendte portugisiske busproduktionsvirksomhed Caetanobus SA, så de kan sætte gang i produktionen af brintdrevne bybusser.

Den første forureningsfrie brintbus triller af produktionsbåndet om et års tid og vil køre som demonstrationsbus for busvirksomheden.

”Det, at vi kan levere vores brintteknologi til Caetanobus, viser de mange forskellige praktiske anvendelsesmuligheder og miljømæssige fordele ved brint på bestræbelserne på at skabe et CO2-frit samfund. Vi er meget begejstrede for samarbejdet og ser frem til at opleve de første brintbusser fra vores nye og mangeårige partner rundt omkring i de europæiske byer,” sagde øverste chef for Toyota i Europa, Dr. Johan van Zyl, ved offentliggørelsen.

”Brintbusser har betydelige fordele som fx en overbevisende rækkevidde og hurtig optankningstid sammenlignet med andre forureningsfrie teknologier til busser. De fordele er med til at sikre, at brintbusser kan køre længere ruter og blive brugt langt hyppigere,” bemærkede Johan van Zyl.

Topchefen hos buskoncernens holdingselskab Salvador Caetano Indústria holding, José Ramos, glæder sig også over aftalen med Toyota.

”Vi er stolte over at være den første virksomhed i Europa, der drager fordel af Toyotas førende brintteknologi og ser frem til at kunne vise vores evner inden for udvikling og produktion af busser. Vi er overbevist om, at brint er en fremragende løsning til forureningsfrie busser,” lød det fra José Ramos.

Det vides endnu ikke, om de nye busser med brintteknologi fra Toyota, og hvis eneste udledning under kørslen er vanddamp, også finder vej til Danmark.