4. juli 2003 - Porsche

Fuldblods-Porsche
Ny 911 GT3 RS er en ægte baneracer til gadebrug

Som traditionen byder er den nye Porsche 911 GT3 RS suveræn på banen og tilladt i trafikken.
Af Jeppe Lykke Hansen
Porsche fortsætter model-offensiven med den nye Porsche 911 GT3 RS, der kommer på markedet til oktober.

Det bliver en ekstrem sportslig model skabt som en ægte baneracer samtidig med, at den bliver fuldt brugbar og lovlig til almindelig gadekørsel.

Historien forpligter
Porsche 911 GT3 RS er designet så den lever op til det nye GT-reglement. Betegnelsen "RS" får pulsen til at stige hos Porsche-kendere og motorsportsentusiaster. Modeller som RS 2,7 fra '72 og 911 SC RS fra '84 har været med til at skrive motorsportshistorie.

RS kan ligesom sine forgængere kun fås med indbygget sikkerhedsbur. Alle biler er hvide med inskription i rød eller blå, som traditionen foreskriver det. Gadeversionen af Porsches nye topsportsmodel har tekniske egenskaber, der senere vil dukke op i racerversionen: Hjulophæng med separate bærearme ved både for- og baghjul, en særlig let bagrude i akryl og kulfiberarmeret frontklap og bagspoiler.

Letløbende motor
Den 3,6-liters motor er ekstremt letløbende og udvikler 381 hestekræfter ved 7.300 omdrejninger i minuttet. Det maksimale omdrejningstal er nået, når nålen peger på 8.200.

Et ekstra luftindtag på bagspoileren skaber øget lufttilførsel til motoren ved høje hastigheder, så "RS" hurtigere når sin maksimale ydelse.

0 til 100 på 4,4 sekunder
0 til 100 kilometer i timen klarer 911 GT3 RS på overbevisende 4,4 sekunder, og tophastigheden er 306 kilometer i timen.

Prisen havner på 780.000 kroner, hvis du kan nøjes med at bruge den på banen. Et sæt danske nummerplader til RS'en koster næsten to millioner kroner; hvis du skal på gaden med bilen løber prisen op i 2.660.320 kroner.



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER