Pressemeddelelse Bilpriser.dk
Til fri redaktionel afbenyttelse med kildeangivelse

Bilpriser.dk: Diesel betaler sig

Ny analyse fra Bilpriser.dk viser de samlede omkostninger ved 40 biler velegnede som familiens bil nr. 1

Mange danske familier ville have meget svært ved at klare dagligdagen med kun en bil i husstanden. Der er typisk to job, børn, der skal transporteres og en dagligdag, som skal koordineres. Derfor vælge mange ægtepar, hvis der er plads i budgettet, at have en sedan eller stationcar med plads til hele familien og bagage til en uge sydpå plus en mindre 'konebil', der snildt kan klare hverdagens små ture og indkøb. Vurderingsservicen på Internet, Bilpriser.dk, har netop udarbejdet en større totaløkonomisk analyse af ikke mindre end 40 forskellige biler, der alle har det til fælles, at de er velegnede som familiens bil nummer et. Bilpriser.dk har i analysen regnet med alle udgifter ved fire års ejertid og 20.000 kilometer årlig kørsel. Det vil sige estimeret værditab, etablering af lån, renter, grøn ejerafgift, service, reparationer, dæk, brændstof og forsikring.

Den billigste bil at eje under analysens forudsætninger er Peugeot 307 2,0 HDI til 227.160 kroner, der koster 3,02 kroner per kilometer, selvom den kun er 12. billigst på nyprisen alene. Analysens dyreste bil blev Volvo V70 med en totaludgift 5,69 kroner kilometeren, men V70'eren var også langt den dyreste prismæssigt set med en nypris på 455.970 kroner.

"Kigger vi på værditabet alene, ser vi, at dieseldrevne stationcars er mest værdifaste," udtaler Bilpriser.dk's direktør Peter Grøftehauge, der fremdrager analysens nummer fire, Citroën Xsara Weekend 2,0 Hdi stationcar til 229.172 kroner med en udgift på 3,08 kroner per kilometer, som eksempel. Den umiddelbart billigere Fiat Stilo 1,6 til 197.176 havner til sammenligning på 13. plads med en udgift på 3,29 kroner per kilometer. En billig bil er altså ikke altid billigste løsning, men især når det drejer sig om benzin kontra diesel, er det udtalt.

Det er en klart tendens i analysen, at dieselbiler omkostningsmæssigt lægger sig op af benzinbiler, der umiddelbart er mere end 30.000 kroner billiger på nyvognsprisen.

"Analysen viser, at det bestemt betaler sig at give 30.000 kroner eller mere ekstra for at få en dieselbil. Det lavere værditab finansierer ofte merprisen alene, og er det ikke nok, så finansierer de lavere udgifter til brændstof resten."

Således er nyprisforskellen på bil nummer 14, Renault Megane 1,4, og nummer 15, VW Golf 1,9 TDI, hele 70.000 kroner, men det er kun på nyprisen. Når de totale omkostninger gøres op, koster de begge 3,29 kroner per kilometer.

"Generelt er Renault et af de mærker, der bliver straffet lidt hårdt i analysen, fordi de officielle nypriser er blevet skruet for højt op med deraf større værditab til følge," forklarer Peter Grøftehauge. Det er dog stadigt muligt at købe Renault til de gamle priser, der ligger cirka 20.000 lavere end de aktuelle officielle listepriser:

"Det er klart, at køber man nu til den gamle pris, vil Renault-modellerne klare sig bedre end i analysen, men analysen viser, at når Renaults nye priser inden længe slår igennem, bliver det dyrt at være Renault-ejer."

"Hovedkonklusionen i analysen er, at diesel betaler sig. Dieselbilerne taber ofte mindre i værdi end deres benzin-modstykker, og oveni det kommer så det lavere forbrug," siger Peter Grøftehauge. Han tilføjer, at kører man mere end analysens 20.000 kilometer, bliver diesel bare endnu mere attraktivt.

"Købsprisen er langt fra det afgørende for, hvad det koster at køre en bil. Er værditabet og brændstofforbruget større end hos en umiddelbart dyrere bil, ender den dyrere bil ofte med at være billigere at eje," slutter Peter Grøftehauge.

Den totale bil nr. 1-analyse kan frit hentes her

Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.