Pressemeddelelse Bilpriser.dk
Til fri redaktionel afbenyttelse med kildeangivelse

Bilpriser.dk går ind i Tyskland

Nyt Internet-koncept udviklet af det danske vurderings-site Bilpriser.dk viser bilens samlede omkostninger

Alle ved, at det er dyrt at holde bil, men hvor dyrt er det egentlig? Og er det bedst at kigge på de konkrete afdrag her og nu, eller er det i virkeligheden værditabet, der er interessant? Meget gode spørgsmål, der tidligere kun tilnærmelsesvis har været belyst i præfabrikerede analyser, som kun sjældent har matchet den enkelte forbrugers kørselsmønster. Derfor har vurderings-sitet Bilpriser.dk udviklet et helt nyt Internet-koncept, hvor forbrugeren kan vælge sin bil, anslå sit kilometertal samt forventede ejertid og derefter få en specificeret vurdering af de samlede omkostninger ved bilen. Konceptet lanceres i Tyskland, men på længere sigt er det meningen, at vurderingen af de totale omkostninger også bliver en integreret del af danske Bilpriser.dk.

"Nu skal vi se, om konceptet slår an på det tyske marked, men bliver det en succes, forventer vi hurtigt at lancere en dansk udgave på Bilpriser.dk," udtaler Bilpriser.dk's direktør Peter Grøftehauge.

Den tyske Internet-side har meget sigende fået navnet Autobudget.de. Her har de tyske bilejere samme vurderingsmuligheder som på Bilpriser.dk, men altså også det revolutionerende nye beregningsmodul, der skal skabe større overblik over omkostningerne for den enkelte forbruger.

Omkostningerne opgøres både som de totale udgifter, hvor der regnes med bilens værditab, og de månedlige udgifter, hvor der i stedet for værditabet regnes med afdragene på bilen. Med andre ord en vurdering af, hvor meget bilen reelt vil have kostet, når det store regnestykke gøres op, og en vurdering af hvad den koster her og nu.

Bilejeren får altså dermed et fuldstændigt budget over, hvad bilen umiddelbart koster brutto, og hvor meget bilen reelt koster netto. Under omkostninger medregnes blandt andet værditab/afdrag, forsikrings, finansierings og reparationsudgifter.

"Vi ser meget frem til at få forbrugernes reaktion på det nye site, da der ikke findes et tilsvarende koncept i forvejen. Hvad er godt, og hvad kan vi gøre bedre," siger Bilpriser.dk-direktøren.

Peter Grøftehauge mener, at Danmark er nået længere på Internet-området end naboen syd for grænsen.

"Tyskland er med sine 80 millioner indbyggere et oplagt marked, hvor vi kan drage fordel af vores danske forspring på Internet-området," forklarer han.

Bilpriser.dk planlægger at åbne et kontor i Hannover, så snart projektet kan bære det økonomisk. Indtil da styres projektet fra Odense, hvor der er ansat en international projektleder, der skal indgå strategiske samarbejdsaftaler med en række tyske virksomheder, som kan hjælpe den fynske Internet-virksomhed videre mod en decideret tysk afdeling. Indtil videre har Bilpriser.dk indgået aftaler med HUK-Coburg, der er Tysklands næststørste forsikringsselskab og finansieringsselskabet GE Capital Germany, som hører under den verdensomspændende General Electric-koncern.

"Vi har fået aftaler i hus med nogle af de store drenge, fordi vi grundlæggende har et rigtigt godt produkt. Det vil kræve blod, sved og markedsføring at få fodfæste syd for grænsen, men efter at have arbejdet med Autobudget.de i mere end et år, er vi mere end klar," forsikrer Peter Grøftehauge, der glæder sig til de nye udfordringer.

Se mere på: www.autobudget.de

Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.