Pressemeddelelse Bilpriser.dk
Til fri redaktionel afbenyttelse med kildeangivelse

Cabrioleter i frit fald

Det er nu så billigt at flekslease åbne biler, at cabrioleter står til at falde kraftigt i pris. Sælg dem til eksport nu, råder Bilpriser.dk

Ejer du en cabriolet, så har du, udover udsigt til blå himmel og vind i håret, udsigt til at tabe masser af penge på den. Brugtpriserne på cabrioleter er i inde i et sandt uvejr, og en måde at redde nogle af pengene på er ved at sælge dem til eksport og vælge en anden form for ejerskab, fleksleasing, oplyser online vurderings- og brugtbilsiden Bilpriser.dk, hvis eksperter har analyseret situationen for B. T.
”Reglerne for registreringsafgifter er ændret i 2009, og det er nu muligt for leasingselskaberne at betale registreringsafgiften i småbidder. Før blev alle importerede cabrioleter pålagt hele registreringsafgiften på en gang. Nu kan leasingselskaberne hente de brugte til Danmark, når de er tre år gamle og nøjes med at betale en halv procent af afgiften per måned. Det betyder, at de kan give forbrugerne nogle meget attraktive tilbud på fleksleasing, og derfor vil færre købe de brugte cabrioleter. Og så falder de naturligvis til priserne igen er konkurrencedygtige”, fortæller chefanalytiker Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.
Eksempelvis regner han med, at en af de brugte VW Golf 1.6 Cabriolet fra 2004, der er annonceret på Bilpriser.dks bilbase til 149.000 kr. vil falde med hele 76 pct. over de næste fem år og yderligere 50.000 km. Kun Mazda MX-5, der har opnået en form for kultstatus, vil klare sig hæderligt. Et brugt eksemplar fra 2005 til 187.000 kr. ventes at falde 54 pct. over fem år og de ekstra 50.000 km.
Den ny situation gør, at man enten skal beholde sin brugte cabriolet og acceptere det værditab, der kommer. Mange køber jo cabrioleter med hjertet. Eller man skal redde det, man kan og så anvende pengene i en fleksordning af samme bil. Det vil i mange tilfælde være en bedre forretning efter de 5 år, der beskrives her.
”Skat har altid vurderet cabrioleter meget højt, og det vil man kunne skynde sig at udnytte, inden Skat justerer cabrioleterne ned,”, tilføjer Niels Grøftehauge.
”For at eksportere skal sælger få lavet en vurdering hos Skat, og hvis den er fornuftig, skal man enten selv sælge bilen til eksport eller finde en bileksportør. Dem finder man nemmest ved for eksempel ved at sætte bilen på en online bilauktion som Autocom.dk, hvor 4.000 bilhandlere hver dag byder ivrigt på de egnede eksportbiler”, oplyser Niels Grøftehauge.
Man får dog ikke hele restafgiften tilbage, når man eksporterer sin bil. Staten trækker 15 pct., dog mindst 7.500 kr. Men det kan alligevel være en god forretning, hvis man når at sælge, inden prisfaldet for alvor slår igennem.
”Mange har et stærkt bånd til cabrioleten i garagen, og de pusler om den i vinterhalvåret. Det er jo godt nok. Men det er fra vores syn en lidt skidt forretning. Vi mener, at hvis man vil køre i cabriolet og gøre det så billigt som muligt, så er løsningen fleksleasing, måske i seks-syv måneder om året. Derefter lader man leasingselskabet parkere den vinteren over - uden registreringsafgift - og næste år leaser man den samme eller en anden model”, slutter Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.


Minianalysen kan downloades som PDF-fil her:
ftp://presse:Presse123@87.48.155.100/Cabrioletprisfald.pdf
 
Reglerne om bileksport finder du hos Skat på dette link:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1817369&vId=0
 
Henvendelser vedrørende denne pressemeddelelse:
Niels Grøftehauge, 40 72 14 07

Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.