• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
1. marts 2011 - Audi

Audi A3 concept

En firesæders sedan, som måler bare 1,39 m i højden.

Kølergrillen på Audi A3 concept har tværliggende, tredimensionelle aluminiumslameller, som understreger konceptbilens bredde rent optisk. Kølergrillen på Audi A3 concept har tværliggende, tredimensionelle aluminiumslameller, som understreger konceptbilens bredde rent optisk.

Audi
Designet og karrosseriet
Audi A3 concept er en firesæders sedan. Den måler 4,44 m i længden og 1,84 m i bredden, men kun 1,39 m i højden. Singleframe-kølergrillen er integreret i fronten på en særlig måde. Dens ramme er fremstillet af kulfiberforstærket kunststof (CFK), og de tværliggende, tredimensionelle aluminiumslameller understreger konceptbilens bredde rent optisk.

Forlygterne forløber langs de skråtstillede øverste hjørner på singleframe-grillen. Denne overgang danner grundlaget for motorhjelmens markante linjer. Topmoderne komponenter, konstruktionsmetoder og samlingsteknikker holder karrosseriets vægt nede. Et eksempel herpå er de skræddersyede tailored blanks, plader med forskellig tykkelse, i området ved bilens bund. Dørene, motorhjelmen og bagagerumsklappen er fremstillet af aluminium. Med sin udprægede stivhed danner karrosseriet grundlaget for de præcise køreegenskaber, den fremragende vibrationskomfort og sedanmodellens lave vægt – Audi A3 concept vejer kun 1.540 kg.  

Kabinen
Konceptbilens kabine er rummelig. Akselafstanden på 2,63 meter sikrer god benplads for bagsædepassagererne på de to enkeltsæder. De forreste sportssæder med de kraftige sidestykker har en slank og elegant udformning. Cockpittet virker også let og luftigt. Designet understreges af de vandrette linjer. Instrumentpanelet omslutter føreren i vanlig Audi stil.
Den store dekorliste af massivt aluminium har en tredimensionel udformning og omfatter betjeningsfunktioner. Det førsteklasses soundsystem i dørene og på hattehylden er forsynet med afdækninger af aluminium. Når audiosystemet tilsluttes, kører de nogle millimeter opad – og dermed iscenesætter de rent optisk den eminente lyd. Betjeningspanelet til multimediesystemet MMI er placeret på midtertunnelens konsol.
Overfladen med den store hovedstyreknap omfatter en touchpad, kaldet MMI touch. Denne nye løsning gør den i forvejen forbilledlige betjening endnu mere intuitiv, og den integreres snart i serieproduktionen hos Audi. MMI-skærmen er ekstremt slank og kører elektrisk op fra instrumentpanelet – endnu en feature fra biler i luksusklassen.  I forbindelse med infotainment systemet sikrer Et UMTS-modul komplet adgang til internettet og fører de komfortable tjenester fra Google ind i bilen. Takket være WLAN-hotspottet kan passagererne surfe og maile alt det, de vil, og på bagsiden af forsædernes ryglæn er der placeret holdere til iPads.

Drivlinjen
A3 concept har en 5-cylindret motor under hjelmen. Med en slagvolumen på 2,5 l yder den hele 408 hk. Det maksimale drejningsmoment udgør 500 Nm, som er til rådighed i det brede omdrejningsområde fra 1.600 til 5.300 omdr./min.  A3 concept accelerer fra 0 til 100 km/h på 4,1 sek., og det er en ren formssag at nå den elektronisk begrænsede tophastighed på 250 km/h.

Undervognen
Undervognen på Audi A3 concept, som er videreudviklet fra den aktuelle RS 3 Sportback, kan til enhver tid håndtere bilens kræfter. Ved hjælp af køredynamiksystemet Audi drive select kan føreren skifte mellem fem forskellige indstillinger af datalinjerne for motoren, servostyringen og den 7-trins S tronic-gearkasse. Indstillingerne hedder comfort, auto, dynamic, individual og efficiency, og den sidstnævnte indstilling er sat op til maksimal økonomi.  

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.