• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
1. marts 2020 - Honda

Den nye Honda Jazz

Den nye Honda Jazz leverer kraftfuld hybridperformance.

Med 109 HK/80 kW kan den nye Honda Jazz, som er tilgængelig fra sommeren 2020, accelerere til 100 km/t på 9,4 sekunder og op til en maksimal hastighed på 175 km/t. Med 109 HK/80 kW kan den nye Honda Jazz, som er tilgængelig fra sommeren 2020, accelerere til 100 km/t på 9,4 sekunder og op til en maksimal hastighed på 175 km/t.

Honda

Den helt nye Honda Jazz giver en fremragende køreoplevelse med effektiv og lydhøj performance leveret af e:HEV-hybridteknologi som standard. Den helt nye kompakte bil tilbyder den mest overbevisende pakke i sit segment, og kombinerer øget passagerkomfort og intuitiv teknologi med avancerede tilslutningsmuligheder i bilen samt fjerntjenester, der integreres med passagerernes hverdagsliv.

Den helt nye Jazz e:HEV spiller en central rolle i Hondas forpligtelse til, at 100 % af deres europæiske salg vil være udstyret med elektrificerede drivaggregater inden 2022. Bilen vil være tilgængelig i hele Europa fra sommeren 2020 til priser fra 215.000 kr. for Jazz og 284.000 kr for Crosstar-varianten.

Avanceret e:HEV-hybridteknologi

For første gang sælges Jazz eksklusivt i hele Europa med et avanceret hybrid-drivaggregat. Med Hondas nye e:HEV-badge er den helt nye Jazz konstrueret til at levere en enestående blanding af stærk performance og imponerende effektivitet til at supplere dens brancheførende niveauer af interiørkomfort og ultimativ brugervenlighed.

e:HEV-systemet er nyligt udviklet til Jazz og konstrueret til at levere en behagelig køreoplevelse. Det består af to kompakte, kraftfulde elektriske motorer, der er tilsluttet til en 1,5-liters DOHC i-VTEC benzinmotor, et lithium-ion-batteri og en innovativ fast gearkasse via en intelligent strømstyringsenhed, som alle arbejder harmonisk sammen for at give en glidende og effektiv respons.

Den samlede output på 109 HK/80 kW kan accelerere bilen til 100 km/t på 9,4 sekunder og op til en maksimal hastighed på 175 km/t. Resultatet er en ubesværet og behagelig køreoplevelse, uanset om turen går gennem byområder eller om bilen kører ved høj hastighed på motorveje. Det brændstofeffektive hybridsystem producerer CO2-udledninger fra 102 g/km (WLTP) og har en brændstoføkonomi på 4,5 l/100 km (WLTP) på standardmodellen og 110 g/km (WLTP) og 4,8 l/100 km (WLTP) på Crosstar.

For at levere den mest optimale køreoplevelse og enestående effektivitet vælger den avancerede e:HEV-hybridopsætning problemfrit mellem tre tilgængelige køretilstande:

- EV Drive: lithium-ion-batteriet leverer strøm direkte til den elektriske fremdriftsmotor
- Hybrid Drive: benzinmotoren leverer strøm til den elektriske generatormotor, som derefter leverer strøm til den elektriske fremdriftsmotor.
- Engine Drive: benzinmotoren tilsluttes direkte til hjulene via en låsekobling

I de fleste køresituationer i byer opnås optimal effektivitet gennem sømløse overgange mellem EV Drive og Hybrid Drive. Til kørsel ved motorvejshastigheder kan Engine Drive suppleres med et on-demand peak power ’boost’ fra den elektriske fremdriftsmotor til hurtig acceleration.

I Hybrid Drive kan den overskydende effekt fra benzinmotoren omdirigeres for at genoplade batteriet via generatoren. EV Drive bliver også aktiveret, når bilen decelererer, og får energi gennem regenerativ bremsning for at genoplade batteriet.

Bilens passagerer vil ikke mærke skiftene mellem de tre køretilstande. Jazz-teknikerne bestræbte sig på at skabe minimal påvirkning under overgangene. De højhastighedselektriske motorer er udviklet internt af Honda til at være så lette, kompakte, effektive og kraftfaste som muligt, idet den elektriske fremdriftsmotor roterer ved op til 13.300 o./min. for at generere et højt drejningsmoment på op til 253 Nm for betydelig acceleration ved lav hastighed.

I stedet for at bruge et konventionelt gear skaber et enkelt fast gearforhold en direkte forbindelse mellem bevægelige komponenter, hvilket resulterer i en mere jævn overførsel af drejningsmomentet og en lineær fornemmelse under acceleration. Dette format betyder, at Hondas system er mere kompakt end et planetarisk eCVT, der typisk findes i andre hybridbiler, og desuden er det mere raffineret.

Ud over den jævne acceleration, der tilbydes af e:HEV, er kørekomforten i den helt nye Jazz blevet forbedret yderligere takket være brugen af lave friktionsophæng og en forbedret stivhed i karrosseriet

Smart konstruktion giver uovertruffen plads
Ved udviklingen af den helt nye Jazz arbejdede Hondas ingeniører tæt sammen med designteamet for at sikre, at bilen bevarede de brancheførende niveauer af indvendig plads, der var kendetegnende for de tidligere generationer. Bagagekapaciteten (med bagsæderne oppe) starter fra 298 liter og går op til imponerende 1203 liter (med bagsæderne nede, til taget). Dette blev opnået gennem den smarte placering af hybrid-drivaggregatets komponenter i chassiset og i motorrummet.

Den grundlæggende udvikling inkluderer en formindskning af motorindtagsystemet, transmissionen inklusive fremdrifts- og generatormotorer samt strømstyringsenheden (PCU) for at skabe mere plads. Dette gør det muligt, at placere 12 V-ekstrabatteriet i motorrummet. Denne smarte sammensætning er muliggjort ved hjælp af de nyeste strømhalvledere til strømstyringsenheden.

Nøglen til at maksimere pladsen i kabinen er placeringen af brændstoftanken i midten af chassiset under forsæderne, hvilket er unikt i denne klasse. Dette gør det muligt for Jazz at bevare den usædvanligt alsidige Magic Seat-konfiguration bagi, der både kan lægges ned eller foldes op, afhængigt af den ønskede plads i bagagerummet.

Nye intuitive tilslutningsmuligheder

Den helt nye Honda Jazz giver problemfrie tilslutningsmuligheder i bilen, hvilket giver passagererne mulighed for nemt at opretholde forbindelse til deres daglige aktiviteter. Den brugervenlige LCD-berøringsskærm er designet til at minimere førerdistraktioner; driftstiden for de mest regelmæssigt anvendte kontroller reduceres med 58 % sammenlignet med den foregående model, hvilket giver en sikrere og mere ergonomisk oplevelse.

Systemgrænsefladen bruges ved hjælp af den velkendte manøvrering på smartphones med swipe-kontroller til at rulle gennem sider og lister. Skærmen kan konfigureres, så den passer til ethvert brugskrav, og inkluderer tilpassede genveje til ofte anvendte funktioner og lydkilder.

Der er adgang til de tilsluttede infotainment-tjenester via berøringsskærmen eller de er stemmeaktiverede, inklusive vejr, parkeringspladser, musik, navigation, GPS og telefontjenester. Den omfattende pakke med indbyggede apps kan suppleres med spejling af smartphones via indbygget Android Auto og Apple CarPlay, som begge er tilgængelige via en trådløs forbindelse og via et USB-kabel. Wi-Fi-hotspot fås også for første gang på den helt nye Jazz.

Bilens interiørdesignere havde fokus på detaljerne, da de skabte det rene instrumentbræt og grænsefladen. Som svar på forbrugernes efterspørgsel har Honda redesignet fysiske kontrolelementer til nøglefunktioner med taktile, præcise drejeknapper til opvarmning og ventilation.

Honda Personal Assistant
De tilsluttede tjenester og applikationer, der kan tilgås via den avancerede berøringsskærm, kan også aktiveres ved hjælp af stemmekommandoer via Honda Personal Assistant. Hondas intuitive Personal Assistant, som første gang blev set i Honda e, er en smart kunstig intelligens (AI), der anvender naturlige, smarte instruktionsbaserede samtaler og kontekstuel forståelse for at give adgang til en række onlinetjenester.

Hondas enestående Personlige Assistent aktiveres nemt ved at sige ”OK Honda” efterfulgt af dit spørgsmål eller instruks. En abstrakt ansigtsanimation ledsager det humaniserede svar og anerkender interaktioner visuelt.

Kontekstgenkendelse giver brugerne mulighed for at tale naturligt, idet AI forstår sammenhængen med opfølgende spørgsmål og svar. Det muliggør også søgning i realtid med kontekst for at finde tjenester, der er tilgængelige på bestemte tidspunkter.

Aktiv "Honda SENSING"-sikkerhedsteknologi
Den helt nye Honda Jazz leveres komplet med en opgraderet pakke med avancerede sikkerhedsfunktioner og førerassisterende teknologier som standard takket være et nyudviklet frontkamera, der forbedrer synsfeltet. Hondas CMBS-system (Collision Mitigation Braking System) er forbedret til natkørsel for at registrere fodgængere og cyklister, og det aktiverer nu bremserne for at undgå kollisioner, hvis bilen registrerer køretøjer, som skærer ind over eller drejer ind i bilens kørebane.

For første gang i Jazz fås Adaptive Cruise Control og Lane Keep Assist System som standard. Det samme er tilfældet med Road Departure Mitigation System, som hjælper føreren med at ikke forvilde sig væk fra vejen ved at advare føreren, når systemet registrerer, at køretøjet kan krydse en registreret optegning eller nærme sig yderkanten af et fortov eller modkørende biler. Blind Spot Information og Cross Traffic Monitor forbliver også som standard.

Intelligent Speed Limiter genkender trafikhastighedsskilte og indstiller hastighedsgrænsen. Hvis trafikskiltet viser en langsommere hastighed sammenlignet med den faktiske køretøjshastighed, blinker en indikator på displayet med en alarmlyd, og systemet sænker gradvist køretøjets hastighed. Auto High-Beam Headlights og Traffic Sign Recognition forbliver alle en del af Honda SENSINGs tilbud i den helt nye Jazz.

Passiv sikkerhed er lige så vigtig for Honda som aktiv sikkerhed, og for at hjælpe med at beskytte passagerer i tilfælde af ulykke har den helt nye Jazz nu ti airbags, herunder en ny frontairbag. Denne innovative airbag er integreret i midten af førersædets ryg og udvides fra siden i tilfælde af kollision og beskytter passagerens hoved mod at kollidere

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.