• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
26. april 2022 - Lexus

Verdenspremiere på Lexus RZ

Introduktion af Lexus nye elbil sker i starten af 2023.

Lexus i Danmark åbner for onlinereservationer af RZ torsdag 21. april 2022 på lexus.dk. Introduktion af den nye Lexus elbil i Danmark sker umiddelbart efter nytår. Lexus i Danmark åbner for onlinereservationer af RZ torsdag 21. april 2022 på lexus.dk. Introduktion af den nye Lexus elbil i Danmark sker umiddelbart efter nytår.

Lexus

 
Den helt nye Lexus RZ 450e er den første bil fra det japanske luksus livsstilsbrand, Lexus, der fra grunden er udviklet og bygget udelukkende som ren elbil.

Med RZ 450e følger også en række nye teknologier som fx et særligt udformet rat, der mest af alt minder om roret i et fly, og e-aksler for og bag, som fungerer sammen med Lexus’ nye DIRECT4 firehjulstræk momentkontrol.

Den nye elbil fra Lexus får et 71,4 kWh stort batteri med en forventet rækkevidde på over 400 km og to elmotorer med en samlet systemydelse på 230 kW eller 313 hk. Lexus i Danmark åbner for online-reservation af Lexus RZ allerede 21. april.
 
Lexus RZ 450e er en helt ny, fuldt elektrisk SUV – den første fra Lexus, der er udviklet udelukkende som elbil helt fra grunden. Men det er ikke blot en bil, hvor den konventionelle forbrændingsmotor er erstattet af elmotorer og strøm fra et batteri. Den går nemlig længere end det for at realisere det potentiale, der ligger i nye teknologier til at forbedre både ydeevne og køreglæde – helt i tråd med Lexus Electrified filosofien.
 
“Vores vision er at bruge elektrificeringsteknologi som et middel til at forbedre køretøjets grundlæggende ydeevne og derigennem fortsat stræbe efter at skabe endnu større køreglæde for alle fremtidige generationer,” forklarer chefingeniør Takashi Watanabe.
 
Lexus har nydt godt af sin mangeårige erfaring med elektrificering under udviklingen af den fuldt elektriske RZ for at kunne levere et på mange punkter markedsledende produkt. Bilen er udstyret med et litium-ion-batteri med en kapacitet på 71,4 kW. Lexus har udviklet batteriet i Lexus RZ til at bevare 90 procent af sin kapacitet inden for de første 10 år af bilens levetid – og garanterer minimum 70 procents kapacitet i op til 10 år eller 1 mio. km.
 
Over 400 km rækkevidde
De foreløbige tal viser, at RZ vil være i stand til at tilbagelægge over 400 km i henhold til den standardiserede WLTP-cyklus. Disse tal er dog som nævnt foreløbige og afventer fortsat den endelige typegodkendelse. Som et resultat af Lexus’ fokus på at optimere vægt, batterikraft og ydeevne har RZ et forbrug på under 18 kW pr. 100 km eller ca. 5,6 km pr. kW, hvilket gør RZ til en af markedets mest effektive elbiler.
 
Både den dedikerede elbil-platform og den elektriske drivlinje har været med til at give designerne friere hænder og dermed mulighed for at slå nogle ekstra skarpe streger. Det skinner tydeligt igennem udvendigt, hvor RZ bærer præg af en genfortolkning af den ikoniske spindelvævs-signatur, som man normalt finder på Lexus-modellernes frontgril. Indvendigt mødes man af en lys og åben kabine, der både udstråler simplicitet og luksus og dermed er helt i tråd med Lexus’ gennemtænkte Omotenashi gæstfrihed og Takumi håndværkets mange finesser.
 
RZ er en nulemissionsbil og bidrager derved til Lexus’ mål om at blive helt CO2-neutral og skabe et bæredygtigt mobilitetssamfund. Et samfund, hvor fokus ikke kun er på, hvad bilen udleder eller ikke udleder under kørslen, men hvad udledningen er i hele bilens livscyklus. Lexus’ ambitioner er at blive et 100 procent elektrificeret brand i Europa allerede fra 2030.
 
Et markant ydre
Lexus har benyttet den designmæssige frihed ved at være en elbil til at kreere en bil, der virkelig skiller sig ud fra en traditionel benzin- eller dieselbil, og som samtidig repræsenterer Lexus’ nye designfilosofi ”Next Chapter” – eller ”næste kapitel” oversat til dansk. Designkonceptet er ”seamless E-motion” eller gnidningsfri, elektrisk bevægelse. Det udtrykker bilens kraftfulde karakter og den gnidningsfrie acceleration, der kendetegner en elbil. Resultatet er et nyt, simpelt og markant ydre design, der fanger ånden af teknologisk udvikling, funktion og ydeevne.
 
Det er især på fronten, at RZ skiller sig ud som elbil med et kraftfuldt design. Motorhjelmen er blevet sænket, og der er færre og mindre indsugningsåbninger, da der ikke er en forbrændingsmotor at tage hensyn til. Samtidig har den efterhånden velkendte ”spindel” frontgrill - som har skabt en designmæssig kant i Lexus’ modelprogram gennem det sidste årti – udviklet sig tredimensionelt på den nye Lexus RZ for at understrege bilens dynamik og forstærke dens markante fremtoning. Det markante udseende bliver yderligere fremhævet ved at afslutte det, der normalt ville være gitterområdet, i bilens karosserifarve og samtidig mørklægge området til hver side. 
 
De nydesignede forlygter på Lexus RZ er integreret i den markante, tredimensionelle spindelkrop. Forlygternes ultraslanke design får Lexus L-motivet til at træde tydeligt frem i kørelyset, mens selve forlygtelyset og blinklyset fremstår mindre fremtrædende.
 
Kraftfuld silhuet
Sideprofilen af RZ topper mod bagenden i en glidende silhuet. Samtidig understreger det skarpe frontdesign en følelse af kraft og fremadrettet bevægelse, mens den fortættede bagende understreger bilens SUV-kvaliteter med god plads og stærke køreegenskaber. 
 
Den lange akselafstand på 2.850 mm bidrager til et udtryksfuldt design, som tydeliggør bilens lave tyngdepunkt og fremragende vægtbalance. Det understøttes yderligere af enten af standard 18” fælge – eller 20” fælge til de højst udstyrede udgaver – placeret helt ude i bilens fire hjørner.
 
Den udprægede elbil-karakter kommer også til udtryk bagtil med det cool og højteknologiske udtryk. Især den todelte tagspoiler bidrager til at skabe et aerodynamisk, bagudgående flow. Samtidig markeres bagenden af et smalt lygtebånd, der løber på tværs af bilens bredde, og som er blevet et kendetegn for Lexus designet. Her har RZ et skarpt, minimalistisk look, hvor lygtebåndet både øverst og nederst er lavet så smalt som muligt for at give et indtryk af enkelthed og præcision.
 
En rendyrket Lexus-køresignatur
Det primære mål i udviklingen af RZ’ens dynamiske ydeevne og dens tre kerneegenskaber – selvtillid, kontrol og komfort i alle køresituationer – var at bibeholde Lexus’ klassiske køresignatur, der byder på sublim komfort og medrivende køreegenskaber. Med RZ har Lexus sikret, at køretøjet altid reagerer, som føreren har til hensigt, hvilket netop gør køreturen både spændende og medrivende. 
 
Lexus’ chefingeniør, Takashi Watanabe, brugte ”det naturlige” som koncept under udviklingen af Lexus RZ. Han fokuserede på at skabe en køremæssig kvalitet med en naturlig fornemmelse. Med andre ord skal bilens bevægelser være i overensstemmelse med førerens input gennem et ”One Motion Grip” steer-by-wire system, der er det første af sin slags i bilverdenen, samt et præcist DIRECT4 firehjulstræk.
 
Den dedikerede e-TNGA-platform til RZ er i sagens natur stærk med batterienheden integreret direkte i chassiset under kabinen. Det bidrager til at sænke det i forvejen lave tyngdepunkt yderligere, hvilket samtidig sikrer bedre chassisbalance, styreevne og styrerespons.
 
Høj styrke og lav vægt
Platformen er baseret på højstyrke materialer og metaller med avancerede byggeprocesser for at sikre den suveræne styrke dér, hvor bilens elementer er sat sammen i kombination med, at vægten holdes nede.
 
På trods af at den elektriske drivlinje er stort set lydløs, er det med til at gøre støj fra vejen og fra bilens omgivelser mere mærkbar. Derfor har ingeniører og designere gjort det til en topprioritet at sikre, at kabinemiljøet fremstår roligt og stille. Dette har de blandt andet sikret via en tredelt strategi, der minutiøst har gennemgået faktorer, som påvirker støjniveauet indvendigt i kabinen: At kontrollere støjen, at forhindre støjen i at nå ind i kabinen, samt at lægge ekstra fokus på den støj, der opleves fra bilens bagsæder. 
 
Lexus’ ingeniører har også anvendt en ny version af aktiv lydkontrol, som bruger surround sound teknologi til at sende støjreducerende lyd ud i kabinen gennem bilens højttalere.
 
Intelligent e-aksel og DIRECT4 firehjulstræk
Lexus benytter sin e-aksel i RZ. Den kompakte, modulære pakke består af en motor, gearing og en motorstyreenhed placeret mellem bilens drivende hjul. På RZ bruges pakken både på for- og bagakslen og fungerer sammen med Lexus’ DIRECT4 firehjulstræksystem til at justere bilens positur, trækkraft og kraftfordeling i forhold til køreforholdene.
 
e-akslerne er støjsvage, effektive og leverer præcist afstemt kraft. Den forreste motor yder 150 kW (204 hk) og den bagerste 80 kW (109 hk) med en samlet effekt på 230 kW (313 hk). Begge elmotorer har en overlegen ydelsestæthed takket være et optimeret rotor og stator design. Deres kompakte dimensioner bidrager også til bilens samlede pakke og sikrer mere plads i kabinen og bagagerummet og til bilens batteri.
 
Lexus RZ er den første produktionsmodel med Lexus’ nye DIRECT4 system, der arbejder sammen med de førnævnte e-aksler. DIRECT4 er en eksklusiv teknologi, som udelukkende tilbydes i Lexus’ modelprogram. Systemet er grundlæggende et intelligent firehjulstræk, der intuitivt balancerer og fordeler trækkræften mellem alle fire hjul alt efter forholdene. Resultatet er en stressfri og stabil kørsel med intuitiv betjening, som styrker følelsen af forbindelse mellem fører og bil.
 
Det intelligente firehjulstræk bruger såkaldte ECU-sensorer – også kaldet motorstyreenheder – til at opfange, vurdere og reagere på en række faktorer, herunder bilens hastighed, styrevinkel og G-kræfter. Baseret på disse inputs beregner og anvender ECU-sensorerne straks det passende drivmoment på hver e-aksel for at maksimere vejgreb og trækkraft, og med den gnidningsfrie kommunikation mellem vej og rat forbedrer DIRECT4 også styreresponsen. Momentfordelingen både på for- og bagakslen kan justeres fra 0 til 100 procent eller 100 til 0 procent i løbet af millisekunder, hvilket er hurtigere end et hvilket som helst andet mekanisk system.
 
Opsigtsvækkende rat
Lexus RZ kommer til at skille sig ekstra meget ud på især ét væsentligt parameter – nemlig rattet med det såkaldte ”steer-by-wire”-system. Det minder mest af alt om roret på et fly. ”Steer-by-wire” er en teknologi, der giver føreren en endnu bedre og mere præcis kontrol over bilen, og som fjerner forstyrrelser i rattet fra fx ujævnheder i vejen eller i forbindelse med nedbremsning, da rattet ikke er mekanisk forbundet med hjulene. 
 
Den særlige udformning muliggør ligeledes, at føreren ikke behøver at løfte hænderne fra rattet for at dreje, da det kun kræver en 150-graders drejning at flytte rattet fra midterpositionen til yderste venstre position og yderste højre position. Det gør køreoplevelsen endnu sjovere, mens føreren i højere grad vil føle sig forbundet til bilen.
 
Det særlige rat, der minder om roret på et fly, er formet nærmest som en sommerfugl og udviklet med input fra Lexus’ Takumi-kørere. Det er særligt specialiserede testkørere, som er eksperter i at fremmane den helt særlige Lexus køreoplevelse, hvilket også er lykkedes for RZ.
 
Føreren får et mere åbent udsyn over instrumentbrættet til vejen foran, og Lexus’ designere benyttede det særlige design til at placere displays højere og længere væk, end det ville have været muligt med et konventionelt rat. Det har været med til at minimere førerens behov for at flytte sit fokus fra vejen, og dermed når Lexus’ Tazuna-cockpit koncept nye højder.
 
Tazuna-koncept indvendigt
Kabinen i RZ er en videreudvikling af det japanske koncept, Tazuna, som symboliserer de minutiøse justeringer af tøjlerne, en rytter foretager for at styre en hest. Med konceptet samles førerens position således ved rattet, hvilket bidrager til, at der kun er behov for et minimum af hånd- og øjenbevægelser for at betjene køretøjet. Netop Tazuna-konceptet understreges af det såkaldte ”steer-by-wire”-system, hvor det flylignende rat præcist og velovervejeret forbinder føreren med bilen og bilen med vejen.
 
Samtidig understreges Tazuna-konceptet af måden, hvorpå førerinformationer, head-up display og den 14 tommer store multimedieskærm er placeret i kabinen, mens instrumentpanelet er placeret lavt i kabinen, hvilket yderligere forbedrer førerens fremadrettede udsyn. Lexus’ designere har i den nye RZ genfortolket elbilens ydeevne i et rent og minimalistisk look med færre forstyrrende elementer og mindre ornamentik. Midterkonsollen byder på en ny drejeknapsfunktion, som styrer shift-by-wire systemet, der afspejler enkeltheden i designet.
 
Kabinedesignet i RZ kan mest af alt beskrives som let og åbent og forstærkes af ambient belysning med et bredt spektrum af valgbare farver, der kan justeres alt efter den stemning, man ønsker på sin køretur. Samtidig har Lexus skabt en ny belysningseffekt, In-ei, som skaber forskellige effekter gennem et veltilrettelagt mønster af lys og skygger, der kastes på tværs af dørpanelerne.
 
Teknologi med mennesket i fokus
Med introduktionen af Lexus RZ følger også en række af avancerede menneske-centrerede funktioner, der forbedrer komfort, bekvemmelighed og generelt livet i kabinen, hvilket er med til at forstærke ånden i Omotenashi-gæstfriheden.
 
To funktioner er helt nye hos Lexus. En af de helt nye funktioner er muligheden for at vælge et panoramaglastag med en speciel belægning, der hjælper med at reducere varmestrålingen i kabinen via et filter, som reflekterer infrarød stråling og reducerer strålevarme på solrige dage samtidig med, at det hjælper med at holde på varmen inde i kabinen, når vejret er koldt. Derudover har glastaget også en elektrisk dæmpbar funktion, der øjeblikkeligt skifter fra gennemsigtigt til uigennemsigtig glas med et enkelt tryk på en touch knap, hvilket lukker fuldstændig for alt direkte sollys.
 
En anden ny funktion hos Lexus er et kabinevarmesystem, der er placeret i knæhøjde under ratstammen og det nederste instrumentpanel foran føreren og forsædepassageren. I tillæg til sædevarmen og ratvarmen hjælper det med at yderligere fremskynde opvarmningen af kabinen og vil føles som at få et varmt tæppe om benene. På samme måde som panoramataget er varmesystemet med til at spare energi og samtidig reducere belastningen af klimaanlægget.
 
Ny multimedieplatform
Lexus RZ er udstyret med den helt nye Lexus Link-multimedieplatform med hurtigere, nemmere og mere intuitiv betjening og øgede muligheder for tilslutning, effektiv rejseplanlægning og information.
 
Systemet, som for første gang blev introduceret i den nye Lexus NX, inkluderer cloud-baseret navigation med live-opdateret trafikinformation. Alt sammen for at give føreren muligheden for at koncentrere sig om trafikken forude. 
 
Stemmegenkendelsen forstår og reagerer på samtaleanmodninger og er i stand til at registrere kommandoer – også når der er baggrundsstøj i kabinen. Der er en ny indbygget ”Hey Lexus”-assistent samt smartphone-integration med Apple CarPlay og Android Auto. Alt software kan selvfølgelig løbende blive opdateret ”over-the-air”.
 
Innovativ sikkerhedsteknologi
Lexus har i en årrække markeret sig som et af verdens mest innovative brands, når det kommer til sikkerhedsteknologier i biler. Den nye RZ er ingen undtagelse og vil, præcis som Lexus NX, blive introduceret med den helt nye tredje generation af sikkerhedspakke Lexus Safety System +. En omfattende og avanceret sikkerhedspakke, der sørger for at mindske risikoen for at havne i en ulykke eller minimere følger, hvis det ikke kan undgås.
 
Samtidig introduceres RZ med Lexus’ innovative e-Latch system, som er et one-touch døråbningssystem, der er knyttet til bilens Blind Spot Monitor og automatisk sørger for, at bildøren ikke bliver åbnet, hvis der registreres bagfrakommende køretøjer eller cyklister. Det innovative sikkerhedssystem er det første af sin slags, og det forventes, at det vil forhindre cirka 95 procent af ulykker forårsaget af døråbninger.
 
Samtidig er der mulighed for at tilvælge et digitalt bakspejl til sin Lexus RZ, hvilket giver føreren et klarere udsyn uden forhindringer fra nakkestøtter eller bagage og forbedret udsyn om natter og under dårlige vejrforhold. 
 
Lexus i Danmark åbner for onlinereservationer af RZ torsdag 21. april 2022 på lexus.dk. Introduktion af den nye Lexus elbil i Danmark sker umiddelbart efter nytår.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.