29. august 2005 - Pressemeddelelse - Mazda

Premiere på Mazda5
Mazda5 kommer til Danmark til september

Designmæssigt følger den nye Mazda5 stilen fra den nye generation Mazda-modeller som Mazda6 og Mazda3.
Pressemeddelelse - Mazda
Der er meget at glæde sig over i den nye Mazda5. Køredynamisk og designmæssigt følger den stilen fra den nye generation Mazda-modeller som Mazda6 og Mazda3, og både kvalitet og pålidelighed holder vanligt Mazda-niveau.

Den nye Mazda5 er den eneste bil i klassen med to skydedøre bag. De er lette at betjene og giver en meget bred åbning ind til bagsæderne. Der er 6+1 siddepladser i de fleste versioner, men Mazda5 findes også i en version med 5 sæder. I bageste sæderække er der to enkeltsæder, der som de tre sæder i midterste række kan fældes helt ned i gulvet, hvorefter man har et gigantisk bagagerum til rådighed.

Fleksibel og brugervenlig
Fleksibilitet er nøgleordet, når det gælder denne type biler. En bil kan have nok så mange fleksible indretningsmuligheder, men hvis de ikke er lette at gå til, er der stor risiko for, at de ikke bliver udnyttet. Den risiko er der ikke i en Mazda5, alle sæder bliver i bilen, og det kræver et minimum af kræfter at fælde dem ned i gulvet. Mere ukompliceret kan det ikke gøres.

Adgangen til det hele foregår let og ubesværet gennem de brede skydedøre, der åbner og lukker så let, at det overflødiggør elektrisk betjening af dørene .

Selv bagklappen er designet til at være så brugervenlig som muligt. For det første er den fremstillet i et meget let materiale, og for det andet åbner den op i to trin. Fordelen er, at selv meget høje personer finder plads under den åbne bagklap, mens mindre høje personer uden problemer kan nå op til bagklappen, når den skal lukkes i.

Kraftig basismotor
Motorprogrammet består til at begynde med af to benzinmotorer. Hvor mange af konkurrenterne starter med en 1,6-liters motor, er mindste motoralternativ til Mazda5 en 1.8-liters motor med 115 hk. Det giver et godt kraftoverskud , selv når man udnytter kabinens mange muligheder fuld ud. Næste trin er en 2.0-liters motor med 145 hk, der sikrer sportslige præstationer. I begyndelsen af 2006 introduceres Mazda5 med to 2.0-liters turbodieselmotorer med commonrail-teknik og miljøvenligt partikelfilter som standard. De yder henholdsvis 110 og 143 hk (310 og 360 Nm).

Priser og modeller
Mazda5 koster fra 267.981 kr. for modellen 1.8 Comfort. Men Mazda5 udmærker sig også ved at have små prisspring mellem de enkelte modeller. For den kraftige 2.0-liters motor og omfattende Touring-udstyr er prisen 307.845 kr. Derimellem befinder sig to 1.8-liters modeller, Comfort Plus og Touring, til henholdsvis 282.928 kr. og 297.880 kr. Topmodellen, Mazda5 2.0 Sport, koster kun 332.762 kr. inkl. blandt andet 17" letmetalfælge og Xenon-forlygter.

Alle udstyrsvarianter har blandt andet dynamisk stabiliseringsprogram DSC, gardinairbags, aircondition eller klimaanlæg, CD-afspiller, el-ruder og fjernbetjent centrallås. De to ekstra sæder er standard fra udstyrsniveauet Comfort Plus.



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER