15. december 2005 - Pressemeddelelse - Audi

Le Mans på diesel
Audi introducerer dieselracerbil på 24-timers løbet Le Mans

Audi tester nu TDI-teknologien helt til grænsen i motorsport.
Pressemeddelelse, Ulla T. Ritter, Audi
Endnu en gang er AUDI AG et skridt foran konkurrenterne: Som den første bilproducent i verden stiller opfinderen af TDI op i det berømte 24-timers-løb på Le Mans med en dieselmotor. Den nye Audi R10, der blev præsenteret i tirsdags i Paris, er udstyret med en komplet nyudviklet 5,5-liters 12-cylindret TDI-motor med biturbolader - en motor, der både er støjsvag og økonomisk.

Med over 650 hk og mere end 1.100 newtonmeter overgår Le Mans-prototypens ydelser de fleste tidligere Audi racerbiler - det gælder også den succesrige forgænger R8. Med den nye V12-motor, der er fremstillet komplet af aluminium, indleder Audi et nyt kapitel for dieselmotorer. Ligesom med TFSI-teknologien, som Audi sejrede med i Le Mans og derefter indførte i serieproduktion, vil Audi kunder også denne gang kunne profitere af de erfaringer, der samles i motorsporten.

Kraftige erfaringer
"Allerede i dag producerer Audi med A8 4.2 TDI quattro en af de kraftigste dieselpersonbiler i verden," sagde adm. direktør for AUDI AG, Martin Winterkorn, under præsentationen af R10 i Paris. "Le Mans-projektet vil hjælpe vores ingeniører til at få endnu mere ud af TDI-teknologien. Hver anden Audi produceres i dag med dieselmotor, og vi regner med, at dieselmotorernes andel vil stige yderligere i fremtiden."

V12-motoren i R10 er udstyret med to dieselpartikelfiltre, og på grund af den rolige motorgang kan man næsten ikke høre, at der er tale om en dieselmotor. TDI-motorens egenskaber gav dog ingeniørerne fra Audi Sport en lang række udfordringer. For eksempel er indsprøjtningstrykket langt over de 1.600 bar, der opnås i de serieproducerede motorer. Omdrejningsområdet ligger mellem 3.000 og 5.000 omdrejninger, hvilket er et udsædvanligt lavt niveau for en racerbilsmotor. Takket være TDI-motorens fordelagtige drejningsmomentforløb skal køreren i R10 skifte gear meget sjældnere end i R8.

Ekstreme krav
Det enorme drejningsmoment på over 1.100 newtonmeter stiller ikke kun ekstreme krav til kraftoverføringen i R10 - selv de højteknologiske motorprøvestande hos Audi Sport er blevet udstyret med gearkasser, der kan klare disse usædvanlige belastninger.

Det har også været nødvendigt at ændre chassiset radikalt. I forhold til R8 har R10 en væsentligt længere akselafstand. De meget brede fordæk er helt enestående for en Le Mans-prototype. Der er også blevet anvendt nye teknologier under udviklingen af en helt ny kulfiber-monocoque. Chassis, motor og gearkasse danner tilsammen en ekstremt vridningsstabil, selvbærende enhed.

"R10-projektet er den største udfordring, som Audi Sport nogensinde har stået overfor," sagde chefen for Audi Motorsport, Wolfgang Ullrich. "TDI-teknologien er aldrig før blevet testet helt til grænsen i motorsporten. Vi er de første, der beskæftiger os med dette tema, derfor er kravene meget høje. Vores mangeårige teknologipartnere Bosch, Michelin og Shell støtter vores projekt. Sammen har vi mulighed for at skrive os ind i historiebøgerne for motorsporten og dieselteknologien."

Den nye Audi R10 klarede de første testkørsler i slutningen af november med succes. Inden 24-timers-løbet på Le Mans den 17./18. juni 2006 er der planlagt et omfattende testprogram, der også inkluderer 12-timers-løbet på Sebring (USA) den 18. marts. Reinhold Joests team støtter ligesom under R8-projektet udviklingsteamet fra Audi Sport.