23. januar 2001 - Peugeot

Miljøhæder for ren diesel
Luksusbilen Peugeot 607 modtager miljøpris i Sverige

Peugeot - fås nu også med filter
For første gang uddeler det anerkendte svenske bilmagasin "Teknikens Värld" miljøprisen til en dieselbil. Det blev den nye Peugeot 607 HDI diesel som fik prisen, på grund af den revolutionerende filterteknik, som Peugeot er først i verden med at præsentere. At filteret fungere, beviser omfattende tests, som "Teknikens Värld" og Rototest har gennemført.

"Vi vil vove at påstå, at Peugeots partikelfilter indebære et gennembrud for dieselmotoren, som man altid har sat spørgsmålstegn ved på grund af dens udslip", siger "Teknikens Värld".

De motormagasiner og miljømyndigheder i Europa, som også har udført omfattende tests af Peugeots patenterede partikelfiltersystem, har fået lige så positive resultater som Rototest. Peugeot 607 HDI har modtaget miljøpriser i både Tyskland, Storbritannien, Østrig og Frankrig.

Mikroskopiske partikler
Det tyske motormagasin ADAC-Motorwelt har i samarbejde med den federale miljømyndighed (Umweltbundesamt, UBA) og RWTÜV Essen ikke kun lavet den almindelige måling af vægten på de i udstødningen indeholdte partikler, de har desuden også, som i Sverige, undersøgt kornfordelingen og mængden af ultra små partikler i størrelsen 10 til 300 nanometer (en nanometer er det samme som en milliondels millimeter) hos Fraunhoferinstitutet i Hannover.

Til sammenligning blev anvendt en Mercedes E 220 CDi, som ligeledes er udstyret med en dieselmotor med common rail indsprøjtning af den aller seneste generation, men uden partikelfilter. Resultatet imponerede. Partiklerne fra den testede Peugeot var praktisk taget ikke længere målbare, kun 0,000238 gram pr. kilometer. En kæmpe forskel sammenlignet med den relativt rene Mercedes, som slap 0,028 gram partikler ud pr. kilometer.

Angående mængden af partikler i størrelsesintervallet 10 til 300 nanometer placerer Peugeot sig i en klasse for sig. Det samlede testresultat viser, at den slap 6000 gange færre partikler ud end den testede Mercedes.
"Hvad angår sodpartikler er Peugeots HDI-motor med filter med andre ord stort set ren, så den kommer uden tvivl til at få en stor betydning i fremtiden", afslutter ADAC-Motorwelt.

Miljøministerens blå stempel
I Danmark har miljøministeren, Svend Auken, valgt en Peugeot 607 HDI som sin nyeste tjenestebil, for at gøre en personlig indsats for miljøet.
"Mit mål er at vise, at der findes en bil med en teknologi som forbruger halvt så meget brændstof som konkurrenterne i storbilsklassen, og samtidigt løser et af vores vigtigste miljøproblemer - nemlig partiklerne", siger Svend Auken om sit køb.

Ifølge alle målinger er det lykkedes for Peugeot at mindske partikel udslippet til et niveau næsten lige så lavt som for en benzinmotor.
At Peugeot 607 HDI dertil forbruger langt mindre brændstof end en benzinbil af samme størrelse, kun 6,8 liter diesel pr. 100 km ved blandet kørsel, medfører også ca. 30% lavere CO2 udslip. Generelt bidrager dieselbiler i høj grad til, at de opstillede mål for CO2 udslip for at mindske den accelererede drivhuseffekt kan nås.

Med tiden vil de øvrige Peugeot modeller med HDI-motorer også få partikelfilter som standardudstyr.

Den avancerede filterteknologi har imidlertid sin pris, og det burde være oplagt at indføre afgiftslettelser for biler med "rene" dieselmotorer, for at løse partikel problemerne, samt reducere CO2 udslip og dermed drivhuseffekt.