13. maj 2008 - Bilpriser.dk

Diesel kan stadig betale sig
32.500 kr. at spare over fire år med stort kørselsbehov

Renault Laguna 1.5 dCi er et ægte sparehit

Bilpriser.dk
Trods rekordhøje priser på diesel kan det stadig betale sig at køre i en dieselbil i stedet for en benzinbil.

Med en Renault Laguna Expression 1.5 dCi eco2 med 110 hk til 311.900 kr. – den store mellemklasses mest sparsomme model – sparer man allerede penge, når man har kørt de første 85 km fra forhandleren. Og selv en Ford Mondeo 2.0 TDCI Ambiente med 115 hk til 361.501 kr. er billigere at køre i end en tilsvarende benzinmodel, efter at man har kørt de første godt 7.200 km efter købet. Det viser en minianalyse, som Bilpriser.dk har foretaget ovenpå den seneste tids stigninger i dieselprisen. Stigninger, som efterhånden har udhulet fordelen ved den mindre afgift på diesel i forhold til benzin.

”Analysen viser, at det kan betale sig at køre diesel, selv om priserne er steget voldsomt. Men det gælder stadig, at hvis man kører mange småture, og hvis man sætter man stor pris på, at bilen hurtigt bliver varm om vinteren, så skal man vælge benzin”, siger chefanalytiker Niels Grøftehauge fra bilvurderingstjenesten Bilpriser.dk.

Især en bil med en mindre, moderne dieselmotor er det en god forretning at køre i. I Bilpriser.dk’s analyse vil man efter fire år og 120.000 km i en Renault Laguna 1.5 dCi have sparet 32.500 kr. i forhold til benzinudgaven. Men den kører også 20,4 km på literen i forhold til Renault Laguna 1.6 benzin, der kun går 13,2 km på literen. Begge har 110 hk.


Med dieseludgaven af Ford Mondeo er besparelsen ”kun” 17.300 kr. efter fire år og 120.000 km. Det skyldes, at modellen, der har 115 hk, kun går 16,9 km på literen. Benzinudgaven går 12,7 km på literen, men den har så også en knap så næsetung motor på hele 145 hk.

Man kan med andre ord spare mange penge på at vælge rigtigt. Men det kræver en holdningsændring blandt bilkøberne.

”Renault Laguna 1.5 dCi er en overset model. De fleste vælger den fra på grund af den lille motor. De fleste vil ikke en gang tage en prøvetur i den. Men der er penge at spare, og når man skal af med den igen om fire år, bliver den nem at sælge. Tendensen er, at folk bliver pisket til at købe biler med mindre og mere økonomiske motorer”, siger Niels Grøftehauge.

”FDM siger, at man også kan spare ved at køre mere fornuftigt. Og det kommer helt af sig selv med Laguna’en. Den kan ikke piskes. Så man sparer også nogle fartbøder”, lyder det med et smil fra Niels Grøftehauge

 

Dykker man ned i analysen, aflives flere myter. Det behøver for eksempel ikke være dyrere at få serviceret en dieselbil end en benzinbil. Det viste de servicetilbud, der blev indhentet. Og det fremtidige værditab er ifølge analyseværktøjet BilpriserPro stort set ens på benzin- og dieselmodellerne. Men der er også tal i analysen, der kan få nakkehårene til at rejse sig hos en prisbevidst forbruger. Kører man kun 10.000 km om året, vil det koste 6,91 kr. pr km i en Ford Mondeo 2.0 med en benzinmotor på 145 hk!

Fakta

Benzin koster d. d. i indkøbspris uden fragttillæg godt 4 kr. ekskl. moms.

Diesel koster d. d. i indkøbspris uden fragttillæg godt 5 kr. ekskl. moms.

Diesel har i et års tid været dyrere end benzin.

Diesel-afgiften inkl. moms er 3,42 kr.

Benzinafgiften inkl. moms er 5,13 kr.

Forskellen er derfor 1,71 kr. inkl. moms.

Bruttoavancen på diesel og benzin er ca. 1,25 kr. inkl. moms.

Der sælges 70 procent benzin og 30 procent diesel i detailhandelen.

Dieselandelen har i godt et år været stigende.

Efter afgiftsomlægningerne i juni 2007 er der sket en stor stigning i salget af nye dieselbiler, og oliebranchen forventer derfor en stærkere vækst i dieselsalget i år end hidtil.

Kilder: OK Benzin og www.oliebranchen.dk

Oplysningerne er pr. 9. maj 2008.

Hent baggrundsmateriale her:



Læs også:
20 sparegrise


Læs også:
Spar på brændstof og kørsel