29. juli 2008 - Motor-magasinet

Miljømærker rives væk
10.000 øko-biler med lav forurening har fået miljømærket deres biler

Det danske miljømærke.

Motor-magasinet
Danskerne tænker på miljøet og vil luftforureningen i byerne til livs, og det i en sådan grad, at det nye miljømærke til lavt forurenende biler – Miljømærket – bogstavelig talt rives væk.

- Miljømærket er øjensynligt populært, fordi det giver os identitet og mulighed for at vise, at vi gør noget for miljøet. Og det vil vi rigtig gerne, for vi er interesseret i andet end vores egen selvrealisering, siger Eva Steensig, forbrugerekspert og sociolog fra Lighthouse CPH, der overvåger forbrugeradfærd, bl.a. indenfor miljøområdet.

- Baggrunden for interessen er, at medierne, politikerne og især Al Gore har været med til at gøre miljøet til et populært emne hos danskerne, mener hun.

Stor interesse
Det nye miljømærke blev introduceret på miljøkonferencen Ren luft i byerne af Applus+ Bilsyn, der er fortaler for, at luftforureningen, og især forureningen fra trafikken, mindskes.
 
- Vi har på få dage sat Miljømærket på over 10.000 af vores kunders biler, og vi er ret overraskede over den enorme interesse, der har været for Miljømærket. Nu er vi i gang med at trykke flere, da vi har haft massevis af forespørgsler fra bilister, der også gerne vil vise, at de gør noget for miljøet, siger Arne Willerslev, adm. dir. hos Applus+ Bilsyn.

Miljømærket uddeles til benzinbiler med en katalysator, som kan overholde en såkaldt 4-gasmåling, samt til dieselbiler, der kan overholde en euro 4 og kan passere en røggasmåling, oplyser Applus+ Bilsyn. Applus+ Bilsyn arbejder blandt andet sammen med Kræftens Bekæmpelse for at gennemføre initiativer til at sænke luftforureningen i storbyerne og bakker eksempelvis op om en forhøjet skrotningspræmie til gamle biler og miljøzoner i bykernerne. 

Forløber for miljøzoner
Applus+ Bilsyn foreslår, at politikerne indfører miljøzoner for privatbiler i de større byer, og Miljømærket bliver forløberen til det endelige miljøzonemærke.

- Har man allerede Miljømærket, bytter vi det til det officielle miljøzonemærke, når loven bliver indført, siger Arne Willerslev, Applus+ Bilsyn.

- Miljøzoner vil blive nødvendige. En ny undersøgelse viser, at ét minuts vejrtrækning fører op til flere milliarder ultrafine partikler ned i lungerne ved S-togene og regionaltogene på Nørreport Station. Koncentrationen af gamle forurenende biler i byerne giver nøjagtigt det samme problem. Det er i dén grad sundhedsskadeligt og uansvarligt – det vil vi til livs, skriver Motor-magasinet.