27. januar 2009 - Opel

El-bil fra Opel
Chevrolet Volt kommer alligevel i europæiske klæder

Opel Ampera er en fem dørs bil med fire siddepladser.
Opel / Bilpriser.dk
Opel viser elbil i Geneve
Først benægtede GM, at Chevrolet Volt ville komme til Europa. Nu får den alligevel et Opel-skilt på, tyder det på. Navnet er Opel Ampera, og det er en elbil, der kombinerer batteridrift med en lille forbrændingsmotor, der først starter, når batterierne er flade. Bilen vises første gang på Geneve biludstillingen i marts.

Første el-bil fra Opel
Ampera er navnet på den første elbil fra Opel. Bilen bygger på GM’s Voltec platform, der er skabt til elbiler med indbygget forbrændingsmotor, der øger rækkevidden, når batterierne løber tør for strøm.  

De fleste bilister i Europa kan nøjes med batteridrift
Størrelsen af batteripakken i Ampera er tilpasset det typiske kørselsmønster for europæiske bilister.  I Tyskland kører 80 procent af bilisterne under 50 kilometer om dagen, og Opel Ampera kan køre 60 kilometer på elektrisk drift alene.  Strømmen til de første 60 kilometers kørsel kommer fra bilens litiumbatterier, der oplades fra en almindelig 230 volt stikkontakt. Ønsker man at køre længere, starter den lille benzinmotor automatisk med at lave strøm til elmotoren, så bilens rækkevidde ikke begrænses af batterierne, når man får brug for at køre lange ture.

Fordele: Ingen tunge batterier og lang rækkevidde

Fordelen ved GM’s Voltec platform er, at bilen ikke skal køre rundt med flere hundrede kilo batterier, som man ikke har brug for til hverdagens kørsel, men man har alligevel samme fleksibilitet som med en traditionel benzin- eller dieseldrevet bil, når man ønsker at køre længere ture end 60 kilometer.

Yderligere information om Opel Ampera bliver frigivet på Geneve Motor Show den 3. marts.