18. februar 2009 - Renault

Renault satser småt
Renault vil producere mindre motorer og el-biler

Danmark bliver det første land i Europa, hvor Renault Kangoo med elmotor sælges.
Renault
Renault satser småt
Elbiler med 140 hk, små benzinmotorer på mellem 0,9 og 1,2 liter, og endnu bedre dieselmotorer gør Renault til den mest CO2 - venlige bilproducent i Europa.
Massivt fokus på lavt brændstofforbrug og udvikling af elbiler sætter dagsordenen for Renaults arbejde frem til 2012.
Allerede nu er Renault blandt Europas top tre, når det drejer sig om bilproducenter med det gennemsnitlige mindste C02 udslip. Men kursen er sat mod en førsteplads og strategien er klar.

Elbilerne kommer
Først og fremmest vil Renault være den ledende bilproducent, når det gælder elbiler. Renault er i fuld gang med udviklingen af en række biler med elmotorer, der yder fra 70-140 hk, og kan køre op til 180 kilometer på en opladning. Motorer, der først og fremmest skal finde vej til de tre biler, som allerede nu er fastsat til at blive introduceret i Danmark i 2011 og 2012. Kangoo varevogn, Renault Megane Sedan, og en fem sæders bil i Clio størrelse, der endnu ikke er blevet navngivet.

0,9 liters benzinmotor
Downsizing er Renaults svar på kravene om bedre præstationer koblet med mindre brændstofforbrug. Derfor er hele Renaults motorprogram under en større transformation, der for alvor springer ud i 2012.  På benzinsiden vil succesen med de små turbomotorer fortsætte.
Den del af benzinprogrammet, der i dag omfatter motorer fra 1,2-1,6 liter, bliver udskiftet med turbomotorer på 0,9 til 1,2 liter. Motorer, der vil yde mellem 90 og 115 hk, og som vil resultere i en reduktion af CO2 udslippet på mellem 30-40 gram/km sammenlignet med de motorer de erstatter.
Med større og større fokus på CO2 udslip og miljø forventer Renault, at de små turbomotorer vil udgøre 85 procent af Renaults benzinmotorprogram i 2015.

Ny 1,6 liters dieselmotor
med 130 hk
Renaults lange tradition for nøjsomme og stærke dieselmotorer udvikles også i de kommende år. Renault vil i 2011 være i stand til at tilbyde flere biler, der kører over 25 km/l, og derved udleder mindre end 100 gram CO2 pr/km.  Blandt andet er det hensigten at udvikle Renaults mest populære dieselmotor - den 1,5 liters store dCi motor, der findes i alle modeller fra Twingo til Laguna og som alene i 2008 blev produceret i 900.000 enheder, så den udleder 20 gram CO2 mindre pr/km end i dag.
Desuden introducerer Renault en helt ny 1,6 liters dieselmotor, der yder 130 hk. Motoren erstatter den nuværende 1,9 liters diesel og gevinsten bliver et lavere brændstofforbrug og sparer miljøet for 25 gram CO2 pr./km.

Dobbeltkobling erstatter den almindelige kobling
Også når det drejer sig om automatgearkasser vil Renault taget et stort skridt fremad til gavn for både køreglæde og miljø. Den traditionelle automatgearkasse suppleres allerede næste år af en gearkasse med dobbeltkobling. Denne gearkasse gør gearskiftet væsentligt hurtigere uden at tabe moment. Samtidig forventer man at spare omkring 15 procent brændstof i forhold til en traditionel automatisk gearkasse.