23. februar 2009 - Volvo

Volvo S80 op på 17,2 km/l
Volvo kommer også med en D5 med 175 hk

D5 med 175 hk klarer 17,2 km/l i en S80.
Volvo
Volvo har nu sluppet flere oplysninger om de nye dieselmotorer ud. Foruden motoren med 205 hk, kommer der også en række-femmer med 175 hk og en lidt bedre brændstoføkonomi. Helt op til 17,2 km/l kan den klare i et S80-karosseri.

2,4D med enkeltturbo, 175 hk og 420 Nm drejningsmoment
Der var skarp fokus på brændstoføkonomien under udviklingen af denne nye 2,4 liter turbodiesel. Dens indsprøjtningssystem har en anden type piezoelektriske indsprøjtningsdyser end den større D5'er, en type som begrænser brændstofforbruget ved hjælp af ekstremt hurtige og præcise indsprøjtningssekvenser. Det høje brændstoftryk resulterer i særdeles effektiv forbrænding.

For at forbedre køreegenskaberne er turboen optimeret, så den har højt drejningsmoment fra lave omdrejninger.  I de forskellige Volvo-modeller er brændstofforbruget med den opgraderede 2,4 liter turbodiesel (EU-norm, blandet kørsel) følgende:


-  S80:            17,2 km/liter  (foreløbigt)   (CO2 udledning 154 g/km)

-  V70:            16,9 km/liter  (foreløbigt)   (CO2 udledning 157 g/km)

-  XC60:          16,6 km/liter                        (CO2 udledning 159 g/km)

-  XC70:          16,6 km/liter                        (CO2 udledning 159 g/km)

 

Den nye 2,4 turbodiesel kan bestilles i Danmark fra uge 20/2009.

Højt ydende D5 med biturbo, 205 hk og 420 Nm drejningsmoment
Volvo Cars præsenterede for nylig denne nye D5 motor med biturbo til Volvo S80, som med den nye motor kører hele 16,1 km på literen. I Danmark kan bilkøberne bestille denne kombination fra uge 20/2009.

Men den nye motor er ikke kun forbeholdt Volvo's sedan-flagskib. Kunder til Volvo V70, XC60 og XC70 får også glæde af nyheden, som dog først når de danske breddegrader senere på året. 
Med D5'erens højteknologiske løsninger kører Volvo-modellerne ikke så lidt længere på literen  (EU-norm, blandet kørsel), nemlig: 

-  S80:            16,1 km/liter                     (CO2 udledning 164 g/km)

-  V70:            15,6 km/liter                     (CO2 udledning 169 g/km)

-  XC60:          14,3 km/liter  (foreløbigt)    (CO2 udledning 185 g/km)

-  XC70:          14,3 km/liter  (foreløbigt)   (CO2 udledning 185 g/km)

 
Mindsket friktion og et mindre trykfald

De to nye dieselmotorer har en række teknologiske løsninger tilfælles - lavere kompression, mere effektiv forbrænding og nyeste generation af motorstyring. Det er lykkedes Volvo Cars' drivlineeksperter at mindske friktionen i de to motorer. Trykfaldet i indsugnings- og udstødningssystemet er ligeledes væsentligt reduceret.

Keramiske gløderør når 1.000 grader på 2 sekunder
Begge de nye turbodiesel-motorer er forsynet med keramiske gløderør, en højteknologisk løsning, som i kraft af hurtig opvarmning gør det let at starte bilen. De når en temperatur på 1.000 grader Celsius på blot to sekunder, hvilket betyder hurtig start og færre udledninger. Under visse kørselsforhold, f.eks. ved virkelig lave omdrejninger, kan de keramiske gløderør også anvendes til at øge temperaturen i cylindrene, hvorved forbrændingen bliver endnu mere effektiv.