3. marts 2009 - Peugeot Danmark

Premiere på Peugeot 3008
Fremsynet hybridteknologi præsenteres i Genève

Peugeot 3008

Peugeot 
Biludstilling i Genève
Når Peugeot præsenterer sin stand på den 79. udgave af biludstillingen i Genève, bliver det med verdenspremiere på den helt nye og innovative model: Peugeot 3008 som standens store stjerne. 3008 er en fusion af flere eksisterende biltyper: SUV, MPV og hatchback og rummer samtidig en række innovative teknologier, som forener køreglæde med respekt for klima og miljø.

Ud over det brede modelprogram præsenterer Peugeot desuden en række langsigtede klima- og miljøbevidste løsninger, der både gælder tohjulede, trehjulede og firehjulede køretøjer:

· Peugeot 3008
· Peugeot 308 CC
· RC HYbrid4
· PROLOGUE HYbrid4
· HYbrid3 Compressor

Peugeot går forrest i kampen mod drivhuseffekten
Peugeot har skarp fokus på at udvikle biler med et reduceret brændstofforbrug og dermed et lavere CO2-udslip. HYbrid-teknologien er et klimaeffektivt gennembrud, som er resultatet af mange års intens forskning, og på biludstillingen i Genève viser Peugeot konceptbilerne RC HYbrid4, PROLOGUE HYbrid4 og HYbrid3 Compressor, der alle har et imponerende lavt brændstofforbrug og CO2-udslip.

Peugeots klima- og miljøstrategi omfatter ikke kun fremtidsbiler og -teknologi. Peugeots Blue Lion standard er udtryk for mærkets ambition om i dag at kunne tilbyde alle en bil, som bidrager til at nedbringe CO2-udslippet og dermed mindske drivhuseffekten. Et af kravene til Blue Lion-modellerne er bl.a. at de maksimalt må udlede 130 g CO2 pr. km, og kigger man på salget af personbiler i Europa er hver sjette bil med et CO2-udslip på under 120 g pr. km en Peugeot. Det svarer til 1 300 000 Peugeot-biler – en betydningsfuld volumen, som har afgørende positiv effekt på klimaet.

Lavest CO2 i Europa
Peugeot markerede sig i 2008 med et gennemsnitligt CO2-udslip på alle solgte biler i Europa på cirka 138,2 g/km og det gør mærket til den absolutte leder, når det gælder biler med et lavt brændstof-forbrug og CO2-udslip. Dette illustreres på Peugeots stand, hvor man kan opleve en række kendte modeller med et særligt lavt CO2-udslip: Peugeot 207 med et CO2-udslip på kun 99 g/km, Peugeot 107 med et CO2-udslip på 106 g/km, Peugeot 3008 med et CO2-udslip 130 g/km og ikke mindst Peugeot 407 med et CO2-udslip på 129 g/km.

Det bedste af alt i Peugeots nye cross-over: 3008
Peugeot 3008 er Peugeot standens store verdensnyhed. Den er et helt nyt alternativ, der tilbyder en moderne, fleksibel og klima- og miljøbevidst løsning. 3008 henter sin styrke i blandingen af forskellige bil-koncepter, som samtidig er kombineret med en række nye teknologier (eksempelvis Dynamic Roll Control, Grip Control etc.). Denne kombination giver en unik mulighed for at forene modsætninger som køreglæde i en ”høj” bil, forbedret trækkraft med respekt for klima og miljøet – for eksempel udleder den mest brændstoføkonomiske motor (1,6 HDi 109 hk med 6-trins semiautomatisk gearkasse) kun 130 g CO2 pr. km.
 
3008 - en fusion af genrer i design og opbygning
Designerne bag 3008 har formået at kombinere den fremrykkede forrude med elementer fra SUV-konceptet, så som den lave bagklap, de store sideruder og den høje køreposition, og det giver en harmonisk fusion af forskellige genrer.

Indvendigt mødes man af en ergonomisk rigtig og luksuriøs førerplads, der minder om cockpittet i et fly. Passagererne kan nyde godt af den gavmilde rummelighed, det høje komfortniveau og fleksibiliteten, der gør hverdagen lidt lettere. Samtidig er der mulighed for at udstyre 3008 med et panoramaglastag, der har et glasareal på 1,6 m2, hvilket gør kabinen endnu mere lys og luftig.

Multiflex tredobler bagagerumspladsen
Peugeot 3008 er udstyret med et Multiflex interiør, der kan udnyttes efter behag. Bagagerumsgulvet kan varieres i 3 forskellige positioner, bagsæderne er sammenklappelige og det forreste passagersæde kan ligeledes foldes sammen, hvilket betyder, at det er muligt at skabe et helt fladt gulv fra bagklappen til instrument-bordet. Denne unikke konstruktion giver mulighed for at øge bagagerumsvolumenen fra 512 liter til 1604 liter – mere end en tredobling af bagagerumsvolumenen.

3008 – en cross-over med respekt for klima og miljøet
Tidligt i udviklingsfasen af Peugeot 3008 har der været fokus på at finde miljøeffektive løsninger. Som et resultat heraf har 3008 en aerodynamik med en modstandskoefficient på 0,296 Cx, optimeret vægt (bl.a. grundet letvægtsmaterialer og lasersvejsninger) og Michelin dæk med lav rullemodstand.

Peugeot 3008 tilbydes med seks forskellige motorer – fire højt-ydende HDi dieselmotorer med partikelfilter og to effektive benzinmotorer. Den mest brændstoføkonomiske motor (1,6 HDi 109 hk med 6-trins semiautomatisk gearkasse) har en CO2-udledning på kun 130 g/km.

Næste skridt: Hybrid med firehjulstræk
Peugeot 3008 bliver i 2011 den første model i PSA Peugeot Citroën gruppen, der bliver udstyret med HYbrid 4 teknologien, som præsenteret for første gang på Paris Motor Show i 2008. Denne teknologi er et virkeligt gennembrud, når det gælder brændstof-økonomi og CO2-udledning (35 % reduktion). HYbrid 4 teknologien giver mulighed for firehjulstræk, idet forhjulene er trukket af en HDi dieselmotor med partikelfilter, mens baghjulene er trukket af en kraftig elektrisk motor.

RC HYbrid4
Konceptbien RC HYbrid4 er synonym med Peugeots strategi om at kombinere design, aerodynamik, stil og køreglæde med miljø-bevidsthed.
RC HYbrid er en 4-dørs Grand Tourisme coupé, som er skabt til at kunne nydes overalt – både på racerbanen og i byen. Den er et studie i fremtidige visioner og samler adskillige designmæssige, mekaniske og teknologiske idéer i én bil.

Peugeot er verdensleder, når det gælder produktion af effektive HDi turbo dieselmotorer, men med denne konceptbil understreges det, at Peugeot også mestrer benzinmotorer. Med RC HYbrid4 viser Peugeot bredden af sin kompetence indenfor hybrid teknologi.
Hybrid teknologien i RC HYbrid4 består af en 1,6 liters THP benzin-motor med 218 HK, som er placeret bagerst i bilen og en el-motor med 95 HK, der ligger under motorhjelmen.

Den reducerede vægt og den unikke hybrid teknologi gør det muligt for RC HYbrid4 at nå en tophastighed på 295 km/t og kun udlede 109 g CO2 pr km ved kombineret kørsel eller 0 g CO2 pr km ved kørsel kun på el. Med en acceleration på 0 -100 på km/t på kun 4,4 sekunder viser Peugeots konceptbil, at hensyntagen til miljøet ikke behøver at være på bekostning af passionen.

PROLOQUE HYbrid4
Konceptbilen PROLOG HYbrid4 blev vist første gang på biludstillingen i Paris i 2008, hvor den løftede lidt af sløret for den nye cross-over model, 3008.

PROLOG HYbrid4 demonstrerer de fremskridt, Peugeot har gjort for at nå et ambitiøst og lovende mål: En elektrisk/diesel drevet motor med dual transmission system, som giver mulighed for firehjulstræk: HYbrid4– teknologien.

PROLOG HYbrid4 er udstyret med en unik kombination af en el-motor med 37 HK og en 2,0 liter HDi FAP dieselmotor med 163 HK. HDi dieselmotoren er placeret på sin vanlige plads under motorhjelmen og driver forhjulene, mens el-motoren er placeret bagerst under bagagerummet driver baghjulene. Ligesom RC HYbrid4 er der ingen mekanisk forbindelse mellem for og bag, idet alt kontrolleres af ”by Wire” systemet. 

Resultatet er en firehjulstrukken bil, der kører langt på literen og har en CO2 emission på kun 109 g/km. Dette har dog ingen indflydelse på ydelsen – PROLOG HYbrid4 yder op til 200 HK og har et maksimalt drejningsmoment på 300 Nm foran og 200 Nm bagtil.

HYbrid3 compressor
HYbrid3 compressor er et miks af en scooter og en bil og er designet til at gøre mobilitet i byen endnu lettere. Det er et trehjulet køretøj med et strømlinet og futuristisk design, der kombinerer størrelse, sikkerhed og komfort med HYbrid-teknologien.

Koncept-scooteren er udstyret med HYbrid-teknologien, der her består af en benzinmotor med 20 HK, som trækker på baghjulet og to elektriske motorer på hver 3 kW, der sidder i de to forhjul. Denne kombination giver HYbrid3 compressor en ydelse på 29 HK og en topfart på hele 110 HK. Ved blandet kørsel har den en CO2 udledning på kun 47 g/km og ved kørsel kun på el er udledningen 0. Den kan køre helt op til 10 km alene på strøm.