22. juli 2009 - Continental

Heftig regn kræver nye dæk
Vi skal vænne os til kraftigere sommerbyger. Det stiller krav til dækkene.

Vi får flere heftige regnskyl, og det kræver dæk med nye mønstre.
Continental
Mere regn gør det sværere at bremse
Ny dansk forskning viser, at klimaændringer medfører markant mere regn i fremtiden, og det stiller ekstra store krav til bilernes dæk og bremser.
Danske bilister skal fremover holde et endnu mere vågent øje med kraftig nedbør ligesom den, der falder i august -måneden med suverænt flest tunge regnskyl.

Flere tunge regnskyl på vej
De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland viser, at danskerne, og altså de danske bilister, i de kommende år vil opleve langt mere regn. En stor del af regnen vil falde som tunge regnskyl, der kan medføre oversvømmelser på vejene, og det vil øge risikoen for akvaplaning og udskridning.
”Udviklingen er allerede i gang, vi oplever flere voldsomme regnvejr, og grundvandstanden er meget høj flere steder. Vores forskning viser, at den årlige nedbørsmængde i Vestjylland er steget med 2-300 mm de seneste 100 år", fortalte en af forskerne bag undersøgelsen, Torben O. Sonnenborg, forleden til Politiken.

Dybe dækmønstre nødvendigt
Ifølge Falck er det nødvendigt med dybe mønstre i dækkene i situationer med meget vand på vejene. Store regnskyl betyder, at bilisterne skal reagere hurtigere end normalt. Bilerne kan risikere at glide ovenpå vandet, hvis der er meget af det, også selvom man har elektroniske styre- og bremsesystemer i bilen, lyder det ifølge Falck.
Det bekræfter direktør hos Continental Dæk Danmark A/S, Georg Nielsen.
”Biler med nedslidte dækmønstre bremser klart ringere på våd vej end biler med dybe mønstre. Des mindre mønster, der er tilbage på dækket, des sværere bliver det at bortlede vandet på vejen og bevare kontakten med asfalten. Også selvom en bil er udstyret med ABS - det automatiske bremsesystem - eller ESC, der regulerer hvert hjuls rotation, når bilen skal bremse eller styre. Systemerne træder mere eller mindre ud af kraft", fortæller Georg Nielsen.


Faktaboks: 45 procent længere bremselængde på slidte dæk
I bremsetest udført af dækproducenten Continental bremsede biler med 80 km/t på en bane med 15 mm vand - svarende til et stort dansk regnskyl. Testen viste, at biler med 1,6 mm dækmønster skal bruge 61 meter for at bremse, mens biler med et Continental-sommerdæk med 8 mm mønsterdybde bremser på 42 meter. Med andre ord: Biler, hvor der kun er 1,6 mm tilbage, er stadig på kollisionskurs med 44 km/t, når biler med 8 mm holder stille.