18. juni 2001 - Peugeot
|
|
|
Peugeots nye HDi er præget af de sportslige dyder.
|
Af Jeppe Lykke Hansen Ny, heftig og miljørigtig. Sådan beskriver Peugeot selv deres seneste tiltag.
Supersuccesen 406 Touring-Sport får nu samme muskuløse turbodieselmotor som topmodellen 607 HDi.
Motoren, der er miljøminister Svend Aukens yndlingsmotor i luksusklassen, er en 16-ventilers 2,2 liters turbodieselmotor med 136 heste, som giver bilen en topfart på den kriminelle side af 200.
Peugeot 406 HDi kører 15,6 kilometer literen.
Miljøpris-sluger HDi-motoren har modtaget flere internationale miljøpriser på grund af det selvrensende partikelfilter. Filteret renser effektivt udstødningen, så kun en beskeden brøkdel af de farlige dieselpartikler slipper ud i omverdenen.
I 2000 blev Peugeot 406 Danmarks mest solgte bil overhovedet, og succesen ser ud til at fortsætte.
Sportslige dyder Peugeot 406 TS har hidtil kun kunnet fås i to sportslige benzin-udgaver, men nu skal dieselversionen også gøre modellen mere attraktiv for folk med stort kørselsbehov. TS-modellerne er kendetegnede ved de sportslige dyder. Ekstra power i motorerne, undervogn, styretøj og gear afstemt til sport.
TS'erne har desuden klimaanlæg og sportssæder.
Udstyrslisten er præget af sportslige detaljer i sort skind, matslebet aluminium og krom.
Priserne for Peugeot 406 TS starter ved 309.990 kroner.
|
|