7. oktober 2009 - Bilpriser.dk

VW Polo blev Årets Bil 2010
Volkswagen Polo vandt titlen Årets Bil i Danmark 2010 lige foran Opel Astra.

Pressechef Søs Righolt Illum og MKD-formand Søren W. Rasmussen ved vinderbilen.
Af Finn Arne Hansen, Bilpriser.dk
Polo vandt
Det blev den ny VW Polo, der vandt titlen Årets Bil i Danmark 2010. Nr. 2 blev Opel Astra, herefter kom Citroën C3 Picasso, Renault Scénic og Mazda3. Juryen gav Polo'en 146 point, mens Astra fik 136, så der var tæt løb i toppen.
De 23 dommere havde forskellige begrundelser for at pege på Polo, men ord, der gik igen var design, plads, pris, totaløkonomi, miljøvenlighed og gode køreegenskaber.
VW Polo fås fra 149.995 kr.
En særlig MKD-ærespris blev givet til Fiat Group for opfindelsen af multiair-motoren, der sænker forbruget og CO2-udledningen mærkbart.

Resultatet af finalerunden:

1. VW Polo - 146 point
2. Opel Astra - 136 point
3. Citroën Picasso - 122 point
4. Renault Scénic - 87 point
5. Mazda 3 - 84 point

Blandt de øvrige 20 kandidatbiler var det Toyota iQ, der var tættest på at komme i finalen.

Det er kun 3. gang nogensinde, at VW har vundet titlen, der nu er blevet uddelt 42 år i træk. Sidste gang, en Folkevogn blev kåret til Årets Bil i Danmark var for 28 år siden, da Polo II kom øverst på sejrsskammelen.  Første gang var for året 1975, da den første Golf sejrede, skriver MKD.dk.

Kommende Polo Blue Motion kan gå over 30 km på literen
Efter sejren oplyste Volkswagen, at "Polo-festen fortsætter" med en Blue Motion-model, der kører over 30 km på literen:
"Volkswagen kan allerede til februar præsentere danskerne for en af markedets mest økonomiske biler: Polo BlueMotion, der i lighed med den legendariske Lupo vil komme til at køre over 30 km/l. Med introduktionen af den nye Polo BlueMotion går Volkswagen således forrest og knækker 30 km-grænsen. Polo BlueMotion er hverken en hybridbil eller en el-bil, men et stykke gedigent teknologi af fineste tysk støbning: hjertet er den nyudviklede 3-cylindrede 1.2 TDI-motor, som Volkswagens udviklingsingeniører har optimeret efter bedste down-sizing-princip. Samtidig er det lykkedes at minimere CO2-udledningen, så den nu er helt nede på 87 g/km, hvilket er ny standard for segmentet. Polo BlueMotion er udstyret med Volkswagens start-stop-system, energi-genvindings-system og karosseriets aerodynamik er opdateret. Forbruget er  reduceret med hele 22 procent sammenlignet med den konventionelle Polo med 75 hk. Analogt er C02- udledningen reduceret fra 109 til blot 87 g/km., hvilket er helt ny standard for segmentet", skriver importøren.
Det slår i øvrigt CO2-udslippet fra hybridbilen Toyota Prius, bemærker redaktionen på FDM's blad Motor.


Årets Bil i Danmark gennem tiderne:

1969: Ford Capri
1970: Fiat 128
1971: Citroen GS
1972: Fiat 127
1973: Audi 80
1974: Fiat 126
1975: VW Golf
1976: Simca - 1307/1308
1977: Ford Fiesta
1978: Alfa Romeo Guilietta
1979: Fiat Ritmo
1980: Opel Kadett 1.3
1981: Ford Escort 1.3 L
1982: VW Polo
1983: Ford Sierra
1984: Fiat Uno
1985: Opel Kadett
1986: Ford Scorpio
1987: Peugeot 309
1988: Peugeot 405
1989: Fiat Tipo
1990: Renault 19 GTX
1991: Nissan Primera
1992: Citroen ZX
1993: Mazda 626
1994: Citroën Xantia
1995: Fiat Punto
1996: Fiat Bravo/Brava
1997: Skoda Octavia
1998: Alfa Romeo 156
1999: Ford Focus
2000: Fiat Multipla
2001: Skoda Fabia
2002: Peugeot 307
2003: Citroën C3
2004: Mazda 3
2005: Mitsubishi Colt
2006: Seat León
2007: Opel Corsa
2008: Mazda 2
2009: Honda Jazz
2010: VW Polo