2. juli 2001 - Saab
|
|
|
Alf Persson på 47 har været med til at smadre næsten 1.500 biler for Saab.
|
Af Jeppe Lykke Hansen Saab har gennem de sidste 12 år brugt mere end en halv milliard svenske kroner på systematisk at ødelægge deres egne biler.
Men ikke for sjov. Crash-test er en af grundpillerne i arbejdet med at forbedre bilernes sikkerhed.
Omfanget af sikkerhedstest er hos Saab som hos alle andre bilproducenter taget kraftigt til gennem de seneste år.
Flere test I starten af 90'erne, hvor Saab arbejdede på anden generation af Saab 900, brugte de 19 forskellige typer crash-test på trods af, at kun det halve antal var krævet ved lov.
I dag ville Saab bruge over 60 forskellige crash-test til det samme arbejde, selvom loven nu kun kræver 12 forskellige test.
Simulationer er ikke nok Saab forsøger i disse prøver at efterligne virkelige trafikulykker. Og det er nødvendigt rent fysisk at smadre bilerne, selvom moderne computere i dag gør det muligt at simulere ulykkerne elektronisk.
Det nemlig kun muligt at simulere måden karosseriet "krøller" sammen på.
Passagererne i bilen er det værre med. Det er umuligt tilfredsstillende at simulere, hvordan en ledeløs menneskekrop reagerer under en trafikulykke.
Der er det kun "crash-test dummies," menneskedukker, der kan hjælpe.
|
|