7. december 2009 - Choosev

Første danske C1-elbiler
De første 60 C1-elbiler fra Choosev ruller ud på de danske veje.

Choosev sender nu 60 elektriske C1'ere på vejene.
Choosev
60 elbiler klar
Det første hold af 60 Citroën C1 el-biler fra det danske elbilselskab ChoosEV ruller netop nu, da klimatopmødet skal holdes, ud på de danske veje. Bilerne er ombygget  i Danmark og projektet har allerede bragt ny viden til landet - blandt andet har Færdselsstyrelsen for første
gang i Danmarks historien typegodkendt en elbil i Danmark, mens Teknologisk Institut har givet sin blåstempling af sikkerheden.  

Blev færdige på 3 måneder
For blot 3 måneder siden proklamerede det nystartede elbilselskab ChoosEV, at de ville bringe elbiler ud på de danske veje og begynde at opbygge en elbil-infrastruktur med ladestandere allerede i år - nu er de første 60 biler ombygget til moderne elbiler, godkendt af Færdselsstyrelsen og klar til at rulle ud på de danske veje. 

Bestanden af elbiler øges med 20 pct.
”Det har hele tiden været vores plan at tilbyde danskerne en fuld elbilløsning her og nu, så vi er naturligvis stolte over, at det rent faktisk er lykkedes. Allerede i næste uge sender vi de første biler af sted og i løbet af december vil vi have sendt 60 biler ud til de danske brugere. Reelt betyder det, at vi allerede i år forøger bestanden af elbiler på de danske veje med 20 %,” siger Henrik Isaksen, adm. direktør i ChoosEV A/S.

Begejstrede kommuner
En af de helt store aftagere af biler, er de danske kommuner og offentlige institutioner, men også private virksomheder er med på vognen. Nogle steder vil man f.eks. gerne tilbyde medarbejderne miljørigtige firmabiler, mens andre har fokus på at kunne brande sig selv som en grøn og miljøbevidst virksomhed.
”Vi har oplevet en massiv interesse for vores løsninger, og ser frem til at kunne levere de elbiler som vores kunder vil have. Der er allerede aftagere til hele vores Citroën C1-bilpark. Vi leverer f.eks. flere biler til Københavns Kommune og har indgået aftaler med både private virksomheder og offentlige steder,” fortæller Henrik Isaksen.

Sikkerheden er på plads
Som alle andre biler der kører på de danske veje, skal elbiler naturligvis have en generel godkendelse af Færdselsstyrelsen og gennem et bilsyn. Det er Teknologisk Institut, der har stået for arbejdet med at sikre at ChoosEV’s elbiler lever op til de danske krav og standarder. Og med Færdselsstyrelsens godkendelse i hus, har de kommende danske elbilbrugere en
garanti for at elbilerne lever op til de samme krav, som dem er stilles til benzin- og dieseldrevne biler.
”Vores arbejde går i al sin enkelthed ud på at sikre, at elbilerne opfylder de samme krav, som der stilles til en konventionel bil. Dertil kommer et regelsæt som Færdselsstyrelsen har uarbejdet specielt i forbindelse med konverteringen af biler med brændselsmotor til elbiler. Her stiller man bl.a. krav til bilernes el-sikkerhed under brug, brugernes sikkerhed, styreapparatet bremsefunktionerne og den generelle strømfølsomhed. Den Citröen C1 elbil, som ChoosEV nu lancerer lever op til samtlige krav og specifikationer - ellers havde den ikke fået lov at køre ,” forklarer Keld Nørregaard, programleder ved Teknologisk Institut.

Fik du også læst Klimabilsanalysen 2010?

+++

El-biler skaber arbejdspladser og viden i Danmark


ChoosEV’s produktion af elbiler i Danmark får ikke kun en positiv indvirkning på klimaet - den skaber også nye arbejdspladser, opbygger værdifuld teknisk viden og giver eftertragtede specialist kompetencer.

Det første hold af 60 Citroën C1 el-biler fra det danske elbilselskab ChoosEV ruller i disse dage ud på de danske veje. Bilerne er ombygget i Danmark, da bilproducenterne endnu ikke kan levere elbiler, der matcher brugenes  ønsker, og projektet har allerede skabt arbejdspladser og bragt værdifuld viden til landet. Firmaet Axel Ketner A/S, som står for produktionen af ChoosEV’s biler, er gået fra 54 til 64 ansatte for at kunne løfte opgaven. Fortsætter den høje efterspørgsel på elbiler, skal der hyres mere kvalificeret arbejdskraft.

Massiv interesse fra kommuner og virksomheder
”Vi oplever en massiv interesse hos kommuner og virksomheder og satser på at skulle levere flere hundrede elbiler og ladestandere i løbet af det næste år. For at følge med vil vi have brug for at udvide produktionen og ansætte flere nye folk, og holder forventningerne stik, kan vi meget vel skabe 50 nye jobs i autobranchen inden sommer 2010. Hertil kommer de jobs, der skabes hos vores danske leverandører af f.eks. ladestandere og teknisk udstyr samt i selve ChoosEV,” forklarer Henrik Isaksen, adm. direktør i ChoosEV A/S.

Specialister i elbiler
Produktionen af elbiler i Danmark er på mange måder banebrydende, da man ikke tidligere har bygget normale biler om til eldrevne køretøjer herhjemme. Axel Ketner A/S har derfor haft et tæt parløb den engelske virksomhed ECC, som har års erfaring med udskiftning af benzinmotorer til batterier. I dag har den danske virksomhed fået en værdifuld ekspertise på elbilområdet – og kan nu uddanne sine egne auto-elektrikere i at håndtere den teknisk krævende ombygning.
”Man er nødt til at følge med udviklingen – også i autobranchen. Vi er meget bevidste om, at olie ikke vil findes hele livet, så vi tror i høj grad på, at man skal bidrage til at udvikle alternative drivsystemer – og vil selvfølgelig gerne være på forkant. Samarbejdet med ChoosEV har allerede gjort os til specialister inden for elbiler. Til dags dato er vi dem, der har ombygget flest benzinbiler om til elbiler herhjemme og vi har fået en værdifuld viden, som vi kan bruge fremover,” siger Lars Ketner, bestyrelsesformand for Axel Ketner A/S.

Værdifuld viden  
Som alle andre biler, der kører på de danske veje, skal elbiler naturligvis have en generel godkendelse af Færdselsstyrelsen og gennem et bilsyn. Det er Teknologisk Institut, der har stået for arbejdet med at sikre at ChoosEV’s elbiler lever op til de regler. Da bilerne skal leve op til de danske krav, har man kke kunnet ’genbruge’ testviden udefra.  
”Det er første gang, at der godkendes en elbil efter Færdselsstyrelsens nye regler for ombygningen af biler, og det betyder selvfølgelig, at vi har været igennem en lærerig proces. Vi har nu trampet en sti, som vil komme os til gavn fremover, når elbilen vinder mere indpas på det danske marked,” siger Keld Nørregaard, programleder fra Teknologisk Institut. Han understreger at, de elbiler, som nu sendes ud på de danske veje har fået Færdselsstyrelsens godkendelse og lever fuldt ud op til de samme krav, som der stilles til almindelige benzin- og dieselbiler.