18. oktober 2000 - Volkswagen

Nye motorer til Volkswagen Golf og Bora
De populære Golf- og Bora-modeller fra Volkswagen er kendetegnet ved et usædvanligt bredt motorprogram.

Den nye TDI-motor fra Volkswagen markerer et ny dynamisk højdepunkt.
Golf kan i dag fås med motorer fra 68 til 204 HK, mens Bora fås med motorer fra 100 til 204 HK. Der er med andre ord motorer til ethvert temperament.

Om kort tid vil Golf og Bora kunne leveres med to helt nye TDI-motorer med henholdsvis 100 og 150 HK. Begge motorer er udstyret med Volkswagens suveræne pumpe-dyse-indsprøjtningssystem, som arbejder med et indsprøjtningstryk på op til 2.050 bar, hvilket er enestående.
Intet andet dieselindsprøjtningssystem på markedet arbejder med så højt et indsprøjtningstryk. Dette høje indsprøjtningstryk giver en meget fin forstøvning af brændstoffet, hvilket er ensbetydende med en effektiv forbrænding til gavn for en høj ydelse, et lavt forbrug og en renere udstødning.

En anden nyhed er en 2,3-liters V5-motor med fire ventiler per cylinder og en ydelse på 170 HK, som afløser den hidtidige to-ventilede V5-motor med 150 HK. Samtidig udvides motorprogrammet til Golf Variant og Bora til også at omfatte den kendte 1,8-liters turbomotor med 150 HK, som hidtil har været forbeholdt Golf GTI.

Den nye 1,9-liters TDI-motor med 100 HK
Den kendte TDI-motor med 90 HK får nu en afløser i form af en ny 1,9-liters motor med pumpe-dyse-indsprøjtningssystemet. Ydelsen er 100 HK, og drejningsmomentet er øget fra 210 Nm ved 1.900 omdr./min. til 240 Nm ved 1.800 omdr./min. Dette er med til at give Golf og Bora TDI et stort kraftoverskud allerede ved meget lave omdrejningstal. Samtidig imponerer den moderne dieselmotor med et udpræget lavt brændstofforbrug. En Golf TDI 100 HK kører gennemsnitligt 19,6 km pr. liter brændstof. Den kendte pumpedyse-motor med 115 HK fortsætter i programmet.

Golf TDI 100 HK koster fra kr. 245.625, mens Bora TDI 100 HK fås fra kr. 267.875.

TDI-motor med 150 HK og 320 Nm
Den nye TDI-motor fra Volkswagen, som om kort tid vil kunne leveres til Golf og Bora, markerer et nyt dynamisk højdepunkt blandt firecylindrede dieselmotorer. Med 150 HK og et drejningsmoment på 320 Nm allerede ved 1.900 omdr./min. er den nye motor som skabt til folk, som lægger vægt på dynamik og sportslige præstationer, men som samtidig ikke ønsker at give afkald på det enorme bundtræk og det lave brændstofforbrug, som kendetegner de moderne TDI-motorer fra Volkswagen.

Med en acceleration fra 0-100 km/t på 8,6 sekunder, en tophastighed på 216 km/t og imponerende hurtige mellemaccelerationer har en Golf med den nye motor præstationer, som er en sportsvogn værdige. Mindst lige så imponerende er det lave brændstofforbrug: mere end 18 km pr. liter dieselolie i gennemsnit.

VW Golf TDI med 150 HK leveres udelukkende med det sportslige GTI-udstyr. Prisen er kr. 346.271. VW Bora TDI 150 HK leveres med det omfangsrige Highline-udstyr og koster kr. 377.598.

V5-motor med 170 HK
Den kompakte V5-motor, som er skabt på basis af den stærke V6-motor i Golf og Bora V6 4Motion, har fået nyt topstykke med fire ventiler pr. cylinder og yder nu 170 HK mod tidligere 150 HK. Dermed har den næsten samme ydelse som den første Golf VR6 fra 1992. Den højere ydelse giver naturligvis bilen endnu bedre præstationer end før. 0-100 km/t klares på 8,2 sekunder i Golf V5 og 8,4 sekunder i Bora V5. Tophastigheden er i begge tilfælde 224 km/t.

Golf V5 fås kun med Highline-udstyr til priser fra kr. 297.134, mens Bora V5 kan leveres med enten Trendline- eller Highline-udstyr til priser fra kr. 301.757.

1,8-liters turbomotor nu også til Golf Variant og Bora
Volkswagens 5-ventilede 1,8-liters turbomotor med 150 HK, som hidtil har været forbeholdt Golf GTI, finder nu også vej til Golf Variant og Bora. Den udfylder dermed det hul, der er opstået, efter at V5-motoren med 150 HK er udgået.

Golf Variant 1,8T med Highline-udstyr koster kr. 297.999, mens Bora med samme motor og Trendline-udstyr koster kr. 281.547.