13. januar 2010 - Ingeniøren

Risø udvikler bilbatterier
Risø DTU vil udvikle bedre lithium-ion-batterier til elbiler.

Risø DTU vil udvikle bedre batterier til elbiler som denne Lynx Nanoq.
Ingeniøren
Risø satser på batterier
Gennem udvikling af faste uorganiske elektrolytter går Risø DTU nu efter at udvikle det bedste lithium-ion-batteri til elbiler. Der er søgt EU-støtte på 22 mio. kr. til forskningen.
Det sker i samarbejde med elbilproducenten Positive Energies, der står for den danske elbil Lynx, skriver Ingeniøren.dk.
»Lithium-batterier er ved at få medvind igen og er blevet interessante for elbiler. Vores mål er, at skabe et mere sikkert batteri med større energitæthed, end de kommercielle produkter har i dag og at øge interessen for bilproduktion i Danmark,« siger Poul Norby, seniorforsker på Risø DTU til Ingeniøren.

Fokuserer på sikkerhed

Der skal især fokuseres på sikkerhed, da litium-ion-batterier kan "eksplodere" under opladning.For at få bedre kontrol over kemien vil Risø DTU udvikle faste uorganiske elektrolytter i stedet for elektrolytter af polymer eller organiske opløsninger, som primært benyttes i batterier i dag. Desuden kommer arbejdet til at gå på at udvikle en grænseflade, der forhindrer anoden i at reagere med elektrolytten og nedbryde denne med fare for overophedning eller dårlig kapacitet, skriver Ing.dk

Demonstrationsmodel om 3-4 år
Lithium-borohydrid kan gøres til en meget lovende lithium-ion-leder, har Risø DTU fundet ud af.
»Går alt vel - og det er selvfølgelig et ambitiøst mål - så laver vi et batteri med forbedret anode og katode, en fast elektrolyt og et kontrollerbart grænselag. Og så putter vi det i en bil,« siger Poul Norby.
Han regner med, at udviklingen af katoden ligger længst fremme, mens der vil være en demonstrationsmodel af elektrolytten og anoden inden for de næste tre-fire år.