29. januar 2010 - Morgenavisen Jyllands-Posten

Stop-start med kuldeproblem
De fleste stop-start-systemer holder op med at virke i frostvejr.

I orden, at en KIA cee'd ikke stopper motoren ved rødt lys om vinteren, mener FDM.
Jyllands-Posten
Stop-start slår fra
Stop-start-funktionen i mange nye biler slår fra ved temperaturer omkring frysepunktet. Dermed kan man ikke køre så CO2-venligt som om sommeren.
Det skriver Jyllands-Postens forbrugerredaktion på FPN.dk. Start-stop funktionen betyder, at motoren slår fra, når bilen holder stille - eksempelvis for rødt lys eller i en kø. Men når det bliver koldt, holder systemet ikke i praksis. Det har BilNorge.no konstateret med udgangspunkt i norske vinterforhold.

Slår fra omkring frysepunktet

For de fleste bilmodeller med stop-start gælder det, at systemet slår fra, når temperaturen falder ned mod frysepunktet. Grænsen ligger mellem 0 og 3 grader. De norske bilimportører forklarer, at systemerne bl.a. slår fra for ikke at belaste bilens batteri, skriver FPN.dk. Vinterkulde betyder nemlig øget brug af sædevarme, varmetråde i ruderne og klimaanlæg.

Fornuft i, at motoren holdes kørende og holder bilen varm
FDM er opmærksom på, at der er forskel fra bilmodel til bilmodel med stop-start, men begræder ikke, at en KIA cee'd, for eksempel, ikke stopper motoren ved lave temperaturer. For ellers ville der ikke blive produceret varme.