1. februar 2010 - Renault

Ny Master fra Renault
Ny Renault Master byder på mere komfort og kan fås med træk på for- eller baghjul.

Den ny Renault Master er bedre på alle punkter og holder endda prisen.
Renault
Langt mere komfort
Efter 12 år og et salg på mere end en million eksemplarer fordelt på 45 lande kommer nu den ny Renault Master. Den byder blandt meget andet på bedre brændstoføkonomi, lavere driftsomkostninger og langt mere komfort.
Den ny Master får premiere på det danske marked efter sommerferien. Renault Danmark forventer ikke, at priserne vil afvige væsentligt fra dem, der findes på de tilsvarende eksisterende Master modeller. Men så er det også slut med lighederne.

Ny Renault Master er overlegen på alle felter
Den ny Master er på alle måder den eksisterende overlegen. Renaults ambition med den ny Master er, at den med kombinationen af komfort og lavt brændstofforbrug, skal sætte standarden i klassen af store varebiler.
For købere af især varevogne er de afgørende parametre de totale omkostninger (TCO) ved at købe og drive bilen. Renault har derfor især fokuseret på at minimere de to vigtigste elementer i de totale omkostninger, nemlig brændstofforbrug og serviceomkostninger.

Ny og nøjsom motor i tre varianter med  hhv. 100, 125 og 150 hk
Den ny Master udstyret med en helt ny 2.3 liters dieselmotor - udviklet på baggrund af den meget roste 2.0 Dci motor. Den afløser den hidtidige 2.5 liters Dci og yder trods mindre slagvolumen, 30 Nm mere.
I forhold til den nuværende Master er brændstofforbruget gennemsnitligt mindsket med op til en liter pr 100 km. i de forhjulstrukne versioner. Det betyder et forbrug på blot 7.1/l pr. 100 km – (14,1 km/l- 187gram CO2/km). For de baghjulstrukne versioner er besparelsen op til 2,7/l pr. 100 km.
Den ny Master har dermed en rækkevidde på op til 1400 km på en tankfuld diesel, hvilket er 200 kilometer længere end den nuværende Master. Samtidig er serviceomkostningerne faldet med 40 procent. Det er blandt andet sket ved at olieskift nu skal ske ved 40.000 kilometer, hvilket giver en rækkevidde på ekstra 10.000 km i forhold til den eksisterende. Desuden er levetiden på bremseskiverne øget med 20 procent. Tilsammen gør det Master til en af markedets billigste at holde kørende.

10 forskellige lastvolumer
Den ny baghjulstrukne version af Master er udviklet eksklusivt af Renault, og har blandt andet en monocoque-konstruktion som både sikrer bedre præstationer på vejen, og som gør det muligt at laste med endnu mere gods. Modelrækken er udvidet med en ekstra lang Master, der kan sluge hele 17 m³  gods. Nyt er også en 3.5 og 4.5 tons version med tvillingebaghjul.
Med fire længder og tre forskellige højder tilbyder den nye Master 10 forskellige lastvolumener fra 8 til 17 m³
Desuden er dørene og adgangen til lastrummet meget gennemtænkt. Skydedøren er blevet 17 centimeter bredere og giver dermed en af markedets bredeste døre og ønsker man at laste fra begge sider, kan man få dobbelte skydedøre.
Laster man bagfra får man gavn af markedets lavests lasthøjde. Blot 548 mm i biler med forhjulstræk og 674 mm for biler med baghjulstræk.

Øget komfort bag rattet og bedre forhold for høje passagerer
En ting er, at der er god plads til godset og, at motoren yder det optimale. Men med mange timer på landevejen er det afgørende, at komforten i kabinen er i top. Og det er den i den ny Master, hvor kabinen er fuldstændig nytænkt.
Den er blevet 6,7 centimeter længere og de ekstra centimeter er blevet brugt til at øge rejsekomforten – især for høje passagerere, der har endnu bedre benplads. Den ny Master har desuden det største antal fralægningsrum i det store van segment. Blandt andet er der fralægningsrum i instrumentbordet, der kan rumme en bærbar computer, 7,6 liters stort afkølet handskerum, sidedøre med store rum.
Bag rattet mærker man, at der er overført køreglæde fra Renaults personbiler. Rattet er mindre end den gamle Master og positioneret mere som i en personbil. Det kan justeres i højden og kombineret med de utallige muligheder for at justere sæderne, byder den ny Master på langt bedre kørekomfort.

Sikkerheden er i top med bl.a. ESC og bedste bremser

Renaults varemærke er sikkerhed og sikkerheden er i top i den ny Master. ESC er standard på den danske versioner ligesom både for- og sideairbags er det for både fører og passager. Den aktive sikkerhed i Master består blandt meget andet af segmentets bedste bremseevne. Fra 100 kilometer i timen til nul sker i den forhjulstrukne version på blot 44.7 meter, mens den er 46.6 meter i den baghjulstrukne version. Dette lykkes, fordi den er udstyret med 302 mm-diameter ventilerede skivebremser foran og 305mm-diameter skivebremser bag.

Man kan læse mere om Renaults varebiler her: www.renault-vu.com

Læs også Varebilanalysen 2010 fra Bilpriser.dk  her