26. februar 2010 - FDM

Du skal betale for elbilerne
Regeringen vil forlænge afgiftsfriheden for elbiler til 2015. Højere afgift til andre.

Køber din nabo sådan en, skal du betale mere for din næste benzin- eller dieselbil.
FDM / Bilpriser.dk
Du betaler gildet
Elbiler skal fortsat være fri for afgift frem til 2015, men de tabte millioner skal andre bilister betale. Det kan sagtens betyde 10.000 kr. mere for benzin- eller dieselbil, selv om den måske er akkurat lige så miljøvenlig som en elbil. 

Forslaget vækker harme hos FDM
Forslaget vækker harme hos FDM.
"Regeringen lægger i det nye arbejdsprogram op til, at bilisterne skal betale for eliten af pendleres og kommunernes investeringer i elbiler. I programmet står der, at provenutabet for afgiftsfritagelsen af elbiler skal ”finansieres ved en samtidig forhøjelse af afgifterne på traditionelle biler”. En grotesk og besynderlig løsning", lyder det fra FDM.
”Regeringen har valgt at se helt bort fra, at der allerede nu findes biler på det danske marked, der er baseret på anden teknologi end el, og som har miljømæssige egenskaber på niveau med elbiler. Disse biler brandbeskattes stadig, og derfor kan det undre, at regeringen kun fremmer elbiler. Det er der ikke meget grøn tankegang over, og det er i strid med regeringens eget ønske om at fremme grøn transport. Elbiler har uden tvivl en fremtid foran sig, men her og nu er de ikke et reelt, grønt alternativ for bilisterne,” siger FDMs adm. direktør Thomas Møller Thomsen.

Ekstraregning på 10.000 kr. på almindelige biler
Antager man, at bare 10 % af nybilsalget vil være elbiler, så svarer det til, at de andre nye biler, der bliver solgt i samme periode, får en ekstra regning på over 10.000 kr.
FDM hæfter sig ved, at de elbiler, der i dag enten er eller er på vej ud på markedet i praksis har en kort rækkevidde. Derfor er en elbil for en stor del af bilisterne ikke et brugbart alternativ. På trods af det skal bilisterne finansiere, at eliten af pendlere med et beskedent kørselsbehov og kommuner, der ønsker en grøn bil, kan investere i elbiler.

Forkert at lade de mange betale for de få

”Vil man noget for miljøet, bør man stase på at gøre noget for mængden i stedet for en meget lille gruppe. Og det er der ikke lagt op til i regeringens udspil. Kortdistancependlere, kommuner og virksomheder der ønsker en grøn profil, vil få finansieret deres elbil af almindelige bilister, for hvem elbiler ikke er et alternativ, og det anser vi som værende helt grotesk,” siger Thomas Møller Thomsen.

Der må i stedet satses på en bred vifte af teknologier
I stedet for at satse på kun én teknologi mener FDM, at man bør fremme alle bilteknologier, så der på tværs af teknologierne bliver arbejdet på at skabe løsninger der er bedre for både miljø og sikkerhed. Derfor bekymrer det også FDM, at regeringen ikke er mere visionær i forhold til at omlægge afgifterne til fordel for en teknisk afgift, der tager højde for netop miljø og sikkerhed.

Bilpriser.dk: 19 milliarder kroner tabes på 16 år
Bilpriser.dk  udarbejdede i november 2009 Miljøbilsanalysen 2010 for Morgenavisen Jyllands-Posten, og i den forbindelse regnede chefanalytiker Niels Grøftehauge sig frem til, at 100.000 afgiftsfri elbiler vil koste samfundet 19 mia. skattekroner over 16 år - den levetid en dansk bil normalt har.