20. marts 2010 - Citroën

Nu lanceres Citroën DS3
Udvalgte forhandlere skal sælge den smarte DS3.

Citroën DS3 - sælges fra udvalgte butikker.
Citroën
Nu lanceres DS3
Citroën lancerer nu sin nye model DS3 herhjemme. Den raffinerede og charmerende livsstilsbil har Danmarkspremiere på biludstillingen i Bella Centeret i København fra den 18. til den 21. marts, og i weekenden efter, den 27. til 28. marts, er der Åbent Hus hos de 15 forretninger, der har tilmeldt sig som DS3 forhandlere i første omgang.
DS3 er den første model i den nye DS-produktlinje, som skal være et supplement til det eksisterende modelprogram og kommer til at bestå af 3 nye meget distinkte modeller, som introduceres inden udgangen af 2011 i klassen for de kompakte biler, mellemklasse 1 og mellemklasse 2, under navnene DS3, DS4 og DS5.

Mange muligheder for at personliggøre bilen
DS3 markerer sig med et raffineret design og byder på en lang række muligheder for at personliggøre bilens udseende, både ude og inde. Hertil kommer dynamiske køreegenskaber, som giver nye køreoplevelser og kombinerer køreglæde, effektiv kørsel og formgivning på en ny måde, der gør bilen anvendelig og komfortabel i mange situationer.
Det er også en sikker bil. Den har som standard ESP, elektronisk bremsekraftfordeling og bremseassistent, og hertil kommer 6 airbags, 3-punktseler ved alle pladser og Isofix beslag på yderpladserne bag. DS3 har opnået fem stjerner i crash-testen fra Euro NCAP.

38 kombinationsmuligheder af farver på karosseriet

Modelprogrammet byder på en lang række valgmuligheder. Kunden kan vælge mellem op til 38 kombinationer af farverne på karrosseri og tag, 8 farver instrumentbord, 7 forskellige farver gearknopper (+ centerkapsel + nøgle) og 4 forskellige designtemaer, hvor dekorationen går igen på tag og på måtterne i kabinen. Hertil kommer et stort udbud af eksklusive fælge og flere typer indtræk, så kunden får mulighed for at konfigurere sin bil til netop sine ønsker og behov.

Dansk modelprogram
består af 5 modeller
Det danske modelprogram omfatter tre udstyrsniveauer med navnene DSign, DStyle og DSport. Ved introduktionen består det af 5 modeller: DSign med VTi 95, DStyle med VTi 120 og HDi 90 FAP 99 g samt DSport med THP150 og HDi 110 FAP.   Alle 5 motorer er både smidige og højtydende og opfylder udstødningsnormen Euro V.
De to HDi turbodiesel motorer med partikelfilter har 92 og 110 hk og arbejder sammen med henholdsvis en 5-trins og en 6-trins manuel gearkasse.
De tre benzinmotorer: VTi 95, VTi 120 og THP 150, (med henholdsvis 95, 120 og 156 hk), hvor den på 156 hk arbejder sammen med en 6-trins manuel gearkasse, og de øvrige to med en 5-trins. Desuden kan VTi 120 også leveres med aut.gear.
Brændstofforbrug og udledning af CO2 er begrænset, idet HDi motorerne har et EU-mix på mellem 26,3 og 22,2 km/liter, svarende til 99 og 118 g CO2 pr. km. For benzinmotorerne VTi 95 og VTi 120 er EU-mix på mellem 17,2 og 14,5 km/liter, svarende til mellem 134 og 158 g CO2 pr. km.

Computer skal hjælpe føreren med at køre økonomisk
Standardudstyret er meget omfattende og rummer allerede på første udstyrsniveau ESP, 6 airbags, tågeforlygter og fartpilot med hastighedsbegrænser, indikator for gearskifte for at tilskynde føreren til økonomisk kørsel, boardcomputer, læderrat og 16” hjul. Hertil kommer bl.a. højde- og dybdejustering af rat, fjernbetjent centrallås, el-ruder for, el-spejle, højdejustering af førersæde samt CD med RDS MP3 med jack-stik og 6 højttalere.
Der er også mulighed for at vælge en lang række former for ekstraudstyr, også til første udstyrsniveau, så man kan sætte sit helt personlige præg på bilen.

Priser fra 206.000 kr. til 299.000 kr.

Ved introduktionen starter priserne ekskl. levering ved 206.000 kr. for DSign VTi 95.
Næste udstyrstrin DStyle byder på HDi 90 FAP til 229.000 kr., VTi 120 til 249.000 kr. og VTi 120 med aut.gear til 274.000 kr.
For udstyrsniveau DSport er priserne 294.000 kr. for HDi 110 FAP og 299.000 kr. for THP 150.  


Citroën forhandlere med DS3
De mange valgmuligheder i modelprogrammet stiller særlige krav til selve bestillingen af bilen. For at kunden kan danne sig et godt indtryk af farve- og udstyrskombinationer, er DS3 forretningerne udstyret med en konfigurator og skærm med høj opløsning, der er placeret i et særligt DS3-område af forretningen.
I første omgang har 15 forretninger meldt sig som DS3-forhandler, og til efteråret forventes flere at komme til. 
De 15 forretninger er Citroën i Ballerup, Nørrebro, Albertslund, Kastrup på Amager, Birkerød, Køge, Roskilde, Odense SV, Vejle, Esbjerg, Silkeborg, Herning, Struer, Århus N og Ålborg.
Yderligere information om DS3 findes på et mini-site under www.citroen.dk.

… design med tiltrækningskraft
Bilens design tiltrækker opmærksomheden fra første blik. Taget ser ud som om det svæver,
midterstolpen er udformet som en hajfinne, og forkofangeren kan være udstyret med lysdioder i to lodrette rækker, som gør bilen genkendelig også om natten.
Men også i kabinen hersker der en ganske særlig stemning. Instrumenteringen er sofistikeret med 3 koniske instrumentskiver, kontakterne er placeret lige ved hånden, kørestillingen er lav, og sæderne slutter tæt om kroppen. Alt sammen med til at lede tankerne hen på cockpittet i et fly. Derudover bidrager det omhyggelige valg af materialer og dele i krom til at gøre kabinen raffineret.

… moderne form for køreoplevelse
Under kørslen udmærker DS3 sig ved at kombinere køreglæde med komfort på en ny måde. Den er kvik, energisk og svingglad. ”Man har næsten oplevelsen af at have et hjul på hver finger”, som produktdirektøren Vincent Besson udtaler. Den aktive sikkerhed er høj og komforten ligeså, ja faktisk usædvanlig høj for denne type bil.
I udviklingen af bilen har man fokuseret på at begrænse vægten af bilen. DS3 produceres på fabrikken Poissy nær Paris og nyder godt af koncernens mest moderne produktionsmetoder.

… høj anvendelighed
DS3 har et raffineret design, men er også meget anvendelig, hvilket ikke umiddelbart kan ses udefra.
For at udnytte bilens mål optimalt, 3,95 meter lang, 1,71 bred og 1,46 meter høj er den opbygget på en meget gennemtænkt måde: instrumentbordet er hævet for at give maksimal plads til benene, og sæderne er slanke. Endvidere giver formgivningen af bagenden, der næsten er som på en stationcar, god plads bag.
Løsninger som er valgt for at give god plads til 5 personer ombord. Hertil kommer mange fralægningsrum (handskerummet kan rumme 13 liter) samt et bagagerum med et volumen på 285 liter VDA, som kan udvides i kraft af splitbagsædet 2/3-1/3.