26. marts 2010 - Bilpriser.dk

Privatleasing 25 pct. frem
Privatleasing steg med mindst 25 pct. i 2009, skønner Bilpriser.dk

Fiat 500 har som privatleasingbil været med til at løfte Fiats salg markant.
Af Finn Arne Hansen, Bilpriser.dk
Privatleasing 25 pct. frem
Antallet af nyoprettede privatleasingkontrakter steg med mindst 25 pct. i 2009 i forhold til 2008, vurderer Bilpriser.dk.
At finde det helt rigtige tal er ikke muligt. Hos Danmarks Statistik kan man kun fortælle, hvor mange personbiler, der i 2009 blev købt af relevante selskaber som leasingselskaber, banker, finansieringsselskaber, investeringsselskaber, bilforhandlere, udlejningsfirmaer med videre, og som derefter er blevet indregistreret i en privatpersons navn. Det tal landede i 2009 på 4.290, og næsten alle formodes af Danmarks Statistik at være privatleasede biler. Det er en stigning på 25 pct. i forhold til 2008. Se tabellen herunder.

Storspilleren Fleggaard er ikke med
Kun firmaer, der har et dansk CVR-nummer er med i optællingen. Det vil sige, at den formentlig største spiller på privatleasingmarkedet - tyskregistrerede Fleggaard - ikke er med. Fleggaard ønsker heller ikke selv at oplyse om sin markedsandel eller antallet af nyoprettede kontrakter i 2009. Bilpriser.dk kan derfor kun give et skøn på, hvor mange kontrakter, der i alt blev tegnet i 2009, og det skøn ligger på mellem 6.000 og 6.400. Brancheforeningen Finans & Leasing, der har ca. 85 pct. af de danske privatleasingselskaber som medlemmer, opgør antallet af nye privatleasingkontrakter til 5.200 uden Fleggaard.
Direktør Chr. Brandt undrer sig også over Danmarks Statistiks lavere tal, men han oplyser til Bilpriser.dk, at 5.200 er det tal, som hans medlemmer har indberettet for 2009.
"Og for 2010 ville jeg ikke blive forbavset over at se en fordobling", siger han.

Kraftig stigning i vente i 2010

Bilpriser.dk regner med en kraftig stigning i 2010. Fiat har stor succes med privatleasing, Renault er gået ud med meget agressive tilbud på Clio og nu Mégane, og de fleste importører, nu også Toyota Danmark A/S, har introduceret privatleasing.
Boomet skyldes, at leasingselskaberne til forskel fra tidligere kan nøjes med at forudbetale en forholdsmæssig registreringsafgift, og at bilerne efter endt leasing kan sælges uden afgift. Der skal for eksempel betales 39 pct. for en periode på 36 måneder. Det betyder også, at de efter endt leasing kan eksporteres uden strafagiften på 15 pct. Desuden er danskerne ved at vænne sig til tanken om at leje i stedet for at eje deres bil. Især unge og børnefamilier er glade for privatleasing, oplyser Renault Danmark.

Personbiler købt af danske firmaer i leasing-relevante brancher, indregistreret i en privatpersons navn:

2007: 3.383

2008: 3.417

2009: 4.290

Hertil kommer et ukendt antal kontrakter, som Fleggaard har tegnet.

Kilde Danmarks Statistik.